Stoppen met emotie eten

Hoe kun je stoppen met emotie eten? Emotie eten is een belangrijke oorzaak van overgewicht in Nederland. Emotie eten wordt ons ook heel erg makkelijk gemaakt omdat er een overvloed aan ongezond eten beschikbaar is.

Er is niemand die last heeft van emotie eten die zegt: “Doe mij maar een bord spinazie of ik eet wel een komkommer.” Eigenlijk zijn het altijd de ongezonde zoete, zoute of vette dingen zoals een zak chips, koek, snoep en chocolade. Hierdoor is het niet gek dat dit een belangrijke oorzaak voor overgewicht is.

Wil jij graag stoppen met emotie eten? In dit artikel geef ik je meerdere tips en kun je een gratis e-book downloaden. Ook leg ik je kort iets uit over een online programma wat jouw kan helpen om te stoppen met emotie eten!

Wat is emotie eten?

Met emotie eten ben je geneigd om met bepaalde emoties er wat minder gezonde eetgewoontes op na te houden. Met deze emoties heb je bijvoorbeeld de neiging om meer te gaan snacken of om (on)bewust teveel te eten. Emotie eten kun je ook wel omschrijven als impulsief eetgedrag.

Normaal gesproken kan je lichaam prima aangeven wanneer het echt nodig is om te eten. Met emotie eten is voeding geen fysieke behoefte meer. Het wordt een oplossing voor negatieve gevoelens of je gaat impulsief dingen eten die je helemaal niet nodig hebt. Dit kan bewust en onbewust gaan.

Emotie eten kan op verschillende manieren. Dit zal voor ieder persoon anders zijn. De één blijft maar door eten terwijl de maag allang gevuld is. Dit heet over eten. Een ander krijgt een enorme behoefte om te gaan snacken. Om bijvoorbeeld een reep chocolade of een zak chips weg te werken. En weer een ander blijft maar de behoefte houden om de hele dag door alles te eten wat er maar in de kast te vinden is. Om elke keer maar weer iets opnieuw naar de kast te lopen en er iets eetbaars op te zoeken.

Oorzaak emotie eten

Er zijn verschillende oorzaken achter emotie eten. Je kunt last hebben van stress op het werk of thuis in je relatie. Alles wat er tegenzit kun je last van hebben of krijgen met emotie eten. Maar waarom ga je eten als er iets tegenzit? Je hersenen hebben ergens opgeslagen dat je je goed voelt door lekker eten.

Dit wordt je eigenlijk al als klein kind aangeleerd. Heb je pijn? Hier een snoepje. Heb je iets goed gedaan? Hier een snoepje als beloning. Je hersenen geven bij deze beloning een stofje af waardoor je je goed voelt. En goed voelen is wat je wilt als er even iets tegen zit. Je hersenen geven dan een signaal af om te gaan eten terwijl dit helemaal niet nodig is.

Maar eigenlijk is dit een valse belofte. Want hoe lang voel je je daadwerkelijk goed van lekker eten? Op het moment dat je iets aan het eten bent? Misschien zelfs alleen die eerste paar happen? Daarna komt er namelijk toch vaak een negatief gevoel opzetten.

Je hebt bijvoorbeeld niet eens echt zin in eten. Of je voelt je schuldig omdat je aan het eten bent, terwijl je dit niet nodig hebt. Of je denkt achteraf: “Wat het echt wel nodig om zoveel te eten?” En dat allemaal terwijl je misschien al wat kilo’s kwijt wilt raken. Je hebt dus naast het probleem wat je al had, er nog een probleem bij gecreëerd, wat eerst een oplossing leek te zijn.

emotie eten
Emotie eten

Emotie eten de baas worden

Je kunt emotie eten de baas worden. Het zit namelijk vooral tussen je oren. Je lichaam vraagt niet om zoveel eten. Belangrijk hierin is je mindset.

Een aanpak tegen emotie eten is gaan herkennen in welke situaties je (on)bewust naar ongezonde voeding grijpt. Als dit een enkele keer gebeurd is er nog niet zo’n groot probleem. Als je in elke emotionele situatie naar eten gaan verlangen en hier een gewoonte van maakt, dan is de kans overgewicht aanzienlijk aanwezig.

Diëten heeft eigenlijk weinig zin als je last hebt van emotie eten. Een dieet geeft je regels hoe je mag eten en misschien lukt het je ook wel om hiermee (tijdelijk) af te vallen. Alleen pak je hiermee niet de oorzaak van je probleem aan. Het gevolg kan zijn dat je na een dieet snel weer aan komt en met een beetje pech zelfs zwaarder wordt.

Als je emotie eten de baas wilt worden, is het dus belangrijk dat je de oorzaak van je probleem aan pakt!

Tips tegen emotie eten

Een aantal verschillende tips om emotie eten te voorkomen zijn als volgt:

  • Vraag jezelf af als je naar de kast loopt of je het eten wel echt nodig hebt. Bedenk hierbij wat de gevolgen zijn van consequent teveel eten. Denk er bewust over na dat teveel eten negatieve gevolgen heeft voor je gezondheid en gewicht. Dit maakt de keuze om toch iets te laten staan iets makkelijker.
  • Bedenk wat de reden is dat je wilt eten. Geeft je lichaam daadwerkelijk aan dat je trekt hebt of doe je dit onbewust of uit gewoonte of verveling.
  • Als je toch een keertje faalt om wel te gaan eten, geef dan niet op. De dag erna is weer opnieuw een dag om wel gezond verder te gaan zonder extra te eten.
  • Zorg dat je niks in huis hebt om te gaan snacken. Wat er niet is, kun je ook niet eten. Het werkt om de boodschappen te doen nadat je een maaltijd op hebt. Dan is op dat moment de behoefte om ongezond eten mee te nemen een stuk minder groot. En vermijd in de supermarkt de schappen met snoek, chips, koek en chocolade.
  • Pak de oorzaak van je problemen aan. Zorg voor ontspanning.
  • Bijhouden wat je eet kan je inzicht geven in je eetpatroon. Je kunt een simpel eet dagboek op papier voor jezelf bijhouden of je kunt in een app zoals MyFitnessPal alles bijhouden. Met bijhouden confronteer jezelf met wat je daadwerkelijk allemaal eet.

Wil jij nog meer tips tegen emotie eten?

Download hieronder het gratis e-book met 26 tips tegen emotie eten! Het e-book is gemaakt door Sarina Baas. Zij is hypnotherapeut, levenscoach en voedingsdeskundige. Ook heeft zij meerdere online programma’s op het gebied van emotie eten.

26-tips-emotie-eten

Gratis e-book met 26 tips tegen emotie eten

  • Volledig gratis
  • Je krijgt het e-book na aanmelding gelijk in je email binnen
  • Geschreven door Sarina Baas
  • 26 tips tegen emotie eten

Online cursus tegen emotie eten

Kun jij wel wat extra hulp gebruik om te stoppen met emotie eten? Hiervoor is er een fantastisch online programma. Het programma heet Reset Your Mind en gaat jouw helpen om van emotie eten af te komen. Daarnaast richt dit programma zich ook op meer zelfvertrouwen, meer rust en meer energie!

Dit programma is net zoals het gratis e-book ontworpen door Sarina Baas. Dingen die zij normaal met cliënten in praktijk doet, is vertaald naar een online programma wat voor iedereen toegankelijk is. In het online programma ga je verschillende modules door. Tijdens deze modules krijg je informatie, verschillende video’s en ook opdrachten die je moet uitvoeren.

Mocht je dit programma willen volgen dan krijg je ook toegang tot de online community van Sarina Baas. Hierin zitten mensen die net als jij ook bezig zijn met afvallen en mindset. Hierin kun je jouw verhalen en ervaringen delen met gelijk gestemden!

Wil je meer over dit online programma weten? Lees dan hier mijn review over Reset Your Mind!

Plaats een reactie