Vetpercentage verlagen

Waar het eigenlijk om draait met afvallen is het vetpercentage verlagen. Iedereen die wil afvallen wil vaak van een vetrol ergens af. Bijvoorbeeld een vetrol op de buik of veel vet rond de heupen (vaak bij vrouwen). Als je dit kwijt wilt, moet je dus aan de slag met het verlagen van je vetpercentage.

Het vetpercentage verlagen gaat op dezelfde manier als het afvallen in het algemeen. Je moet zorgen dat je minder gaat eten of meer gaat bewegen of beide. Met je vetpercentage verlagen is het dus ook van belang dat je minder calorieën binnen krijgt, dan wat je verbruikt. Dit kun je voor elkaar krijgen door meer te gaan bewegen, door gezonder te gaan eten of door minder te gaan eten.

Het vetpercentage voor mannen en vrouwen is verschillend. Vrouwen mogen een wat hoger vetpercentage hebben van mannen. Voor mannen is een gezond vetpercentage ongeveer tussen de 10% en 20%. Voor vrouwen is dit iets hoger en mag dit tussen de 20% en 30% zijn. Als je als man boven de 20% vet zit en als vrouw boven de 30% vet zit dan heb je dus overgewicht. Het is dan noodzaak om echt aan de slag je gaan met het verlagen van je vetpercentage. Als je hier ver boven zit, val je zelf onder obesitas. Dit maakt je risico op allerlei ziektes groter.

Om te kijken of je vetpercentage te hoog is, kun je dit natuurlijk gaan meten. Maar ook zonder optie om te meten kun je al zien of je vetpercentage te hoog. Je grote vriend hiervoor is namelijk de spiegel. Als je eerlijk en realistisch in de spiegel kijkt, dan kun je zo zien of je wel of geen overgewicht hebt.

Extreem nauwkeurig is dit natuurlijk niet. De meest nauwkeurige methodes zijn de meest lastigste methodes. Een andere makkelijke manier is het gebruiken van een weegschaal. Maar ook dit wijkt vaak af. Wel kun je als je telkens dezelfde weegschaal gebruikt je progressie bijhouden. Je ziet namelijk wel of je vetpercentage hoger of lager wordt.

De meest makkelijke en redelijke betrouwbare manier om te meten of je vetpercentage omlaag gaat, is het meten van je omvang. Meet je omvang rond je buik, heupen, benen of armen. Als je dit iedere maand doet dan zou deze omvang steeds lager moeten worden als je aan de slag gaat met je vetpercentage verlagen. En natuurlijk als je kleding wijder gaat zitten, dan weet je dat je ook goed onderweg bent!

vetpercentage-verlagen

Artikelen over vetpercentage verlagen

Droog trainen protocol vrouwen
Droog trainen protocol mannen
Review afslank receptenbijbel
Tips om op een gezonde manier je vetpercentage te verlagen

Plaats een reactie