Chocolade eetwissels. Mijn tips voor jou!

Chocolade eetwissels. In dit artikel geef ik je mijn tips. Ben jij net als ik verzot op chocolade? Stroom het water je al in de mond bij de gedachte aan een heerlijke Milka reep? In de supermarkt kun je maar beter het complete pad met chocolade vermijden..

De chocolade verslaving. Ik denk dat best veel mensen zich hierin zullen herkennen. Met name een hele hoop vrouwen. In dit artikel geef ik je mijn tips hoe ik chocolade eetwissels maak. De chocolade wissels die ik je geef, kun je zien als betere alternatieven. Of soms zijn het manieren om iets met chocolade te eten zonder dat het gelijk slecht is.

Waarom zou je chocolade eetwissels maken?

Waarom is chocolade eigenlijk ongezond? Is het nodig om chocolade eetwissels te maken? Want als chocolade gezond is, hoef je ook geen eetwissel hiervan te maken.

Hetgeen wat chocolade ongezond maakt is de hoeveel suiker en vet die hierin zitten. Helaas in beide gevallen valt dit dus niet onder de gezonde koolhydraten of de gezonde vetten. Naast de hoeveelheid suiker en vet telt het eten van chocolade ook heel erg hard aan in calorieën.

Wat wel gezond is aan chocolade is cacao. Pure cacao heeft zelfs verschillende gezondheidsvoordelen. Het is dus niet dat je nooit meer chocolade moet eten. Zo zorgt cacao voor bijvoorbeeld deze gezondheidsvoordelen:

  • Veel mineralen (Magnesium, Kalium, Koper en IJzer)
  • Bevat antioxidanten
  • Cacao zorgt voor slechte cholesterol verlaging en goede cholesterol verhoging
  • Anti stress
  • Goed voor bloedvaten en je hart

Het verschil tussen melkchocolade en extra pure chocolade zie je in de onderstaande tabel. Ik gebruik voor deze vergelijking een gemiddelde voedingswaarde. De voedingswaarde kan per merk afwijken maar dit geeft je een beetje een idee.

MelkchocoladePure chocolade 85%
Kcal (per 100 gram) 535 kcal600 kcal
Vetten (per 100 gram) 30 gram50 gram
Koolhydraten (per 100 gram) 59 gram 15 gram
Waarvan suikers (per 100 gram) 52 gram 10 gram
Eiwitten (per 100 gram) 8 gram 9 gram
Vezels (per 100 gram)3,4 gram 15 gram
Percentage cacao30%85%
Vergelijking tussen melkchocolade en extra pure chocolade

Zoals je in de tabel kunt zien is de pure chocolade niet gelijk de magere optie. Dit komt door de hoeveelheid vet wat in cacao zit. 1 gram vet is 9 calorieën. Dit telt alsnog erg hard aan in het totaal aan calorieën. Wel zie je dat de pure variant een stuk minder suiker bevat en een stuk meer vezels.

Daarnaast is het een cacao een verschil van 55%. Ondanks de vele calorieën is de 85% de gezondere optie. Alles boven de 85% is nog beter voor de gezondheid.

Zorg dat je geen boodschappen doet met een hongergevoel

Deze tip klinkt misschien een beetje cliché. Maar dit is waar het begint. Met een hongergevoel is het veel moeilijker om ongezonde verleidingen te laten liggen. In dit geval de chocolade.

Plan het boodschappen doen in nadat je hebt gegeten. Goede voornemens om geen slechte dingen te kopen is oprecht makkelijker als je een volle maag hebt. En als je geen chocolade in huis hebt, kun je het ook niet eten. Zo simpel kan het zijn. De tip die in de onderstaande video wordt gegeven, vind ik een mooie aanvulling op mijn tip.

Tip om minder te snoepen

Neem de chocolade altijd zo puur mogelijk

Omdat pure cacao wel gezond is, kun je nog gewoon chocolade eten. Hoe puurder de chocolade hoe beter het voor je is. Zelf haal ik vaak chocolade tussen de 74% en 86% cacao. Nog puurder is nog beter maar dan wordt de smaak wel wat meer bitter. Dit is dus smaak afhankelijk of jij misschien wel voor 90% cacao of hoger gaat.

Probeer gewoon eens wat verschillende merken en repen uit en je merkt vanzelf wat jouw favoriet wordt. Extra pure chocolade kun je zonder schuldgevoel eten. Let wel op dat het nog steeds veel calorieën bevat.

Zelf zit ik ook sneller vol als ik extra pure chocolade eet in plaats van melk chocolade. Gewone melk chocolade kan ik bijna onbeperkt door eten en met pure chocolade geeft me lichaam sneller een seintje dat het genoeg is geweest. De voornaamste reden dat de melkchocolade zo makkelijk weg eet is de hoeveelheid suiker die erin zit.

Maak een eiwitshake met chocoladesmaak

Zeker voor de sporters onder ons is dit een handige tip. De eiwitshake is een hele makkelijke aanvulling om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Kies een chocolade smaakje en je hebt een win win situatie. Een milkshake is nooit meer nodig.

Verkruimel stukjes extra pure chocolade door een bakje yoghurt of kwark

Maak je eigen stracciatella kwark of yoghurt door er stukjes extra pure chocolade doorheen te snipperen. Een stukje van ongeveer 10 gram chocolade is genoeg. Zelf vind ik het lekker om dit ook nog aan te vullen met rauwe noten en chiazaad.

Breek de chocolade met de hand in kleine stukjes of hak het in stukjes met een scherp mes. Zo maak je een gezond ontbijt, tussendoortje of lunch met de juiste vetten en een goede portie eiwitten.

Wissel je chocolade toetje in voor een eiwitrijk chocolade toetje

Ben jij fan van chocolade toetjes? Vervang deze voor de eiwitrijke chocolade toetjes. Voor het voorbeeld gebruik ik de chocolademousse. We gaan de pure chocolade mousse van Almhof vergelijken met de eiwitrijke chocolade mousse van Erhman.

Almhof chocolade mousse puurEhrman chocolade mousse high protein
Kcal (per 100 gram)171 Kcal76 Kcal
Vetten (per 100 gram) 6,4 gram1,6 gram
Koolhydraten (per 100 gram) 21,8 gram5 gram
Waarvan suikers (per 100 gram) 18,9 gram4 gram
Eiwitten (per 100 gram) 5,4 gram10 gram
Vergelijking tussen 2 variantie chocolade mousse

Ik denk dat uit je in deze tabel al aardig een conclusie kunt trekken wat verschil is tussen de twee varianten. Zo kun je aflezen dat de high protein variant als eerste al minder calorieën bevat. Daarna zie je dat ook de hoeveelheid vetten en koolhydraten aanzienlijk lager is. En als laatste ligt de inname van eiwitten juist hoger.

Plan het in als je wel een keer chocolade eet

Het kan natuurlijk zo zijn dat je echt een keer gewoon de chocolade wilt eten waar je zin in hebt. Geen zorgen. Dit kan ook gewoon. Als ik van te voren zelf bedenk dat graag mijn lekker reep Milka chocolade wil eten dan doe ik dit ook. Genieten is voor mij ook belangrijk. Af en toe kan het gewoon. Maar af en toe is lang niet elke dag of elke week.

Vervolgens hou ik er rekening mee dat ik hiermee makkelijk veel calorieën binnen krijg. Als ik dit van te voren weet dan zorg ik dat ik verder op de dag veel groente en fruit eet. Koolhydraten en vetten probeer ik iets meer te beperken. Op deze manier hoef je uiteindelijk niet eens gelijk enorm veel over je calorie verbruik heen te schieten.

Eet niet in één keer alles op

Deze tip vind ik zelf wat lastiger om na te leven maar onmogelijk is het niet. Maak een afspraak met jezelf hoeveel je mag eten per keer. En hou je hier ook aan. Zo kun je vaker genieten van je reep chocolade en is de schade niet zo groot. Elke dag een blokje is beter dan een hele reep in één keer weg eten.

Hier heb je wel een sterke discipline voor nodig. Persoonlijk vind ik het een stuk makkelijker om het in de supermarkt te laten liggen dan thuis in de kast. Maar voor jou zou dit wel eens de oplossing kunnen zijn om wel chocolade te eten maar niet te schranzen!

Chocolade kokos smoothie als tussendoortje

Als laatste wil ik je nog een recept meegeven voor een Chocolade Kokos Smoothie. Deze smoothie vind is lekker, simpel en heeft maar 3 ingredienten.

Je hebt nodig voor deze smoothie:

  • 200 milliliter kokosmelk (koud gezet)
  • 1,5 theelepel cacao
  • 1 banaan

Voeg deze ingredienten samen in de blender en mengen maar. Geen blender? Dan kun je ook een staafmixer gebruiken.

chocolade-kokos-smoothie
Chocolade Kokos Smoothie

Ik hoop dat je wat aan deze tips kunt toepassen in je eigen voedingspatroon. Elke kleine aanpassing in je voeding is een stapje dichterbij gezonder leven. Heb jij zelf andere tips voor chocolade eetwissels die je hier niet terug ziet? Deel ze gerust onder dit bericht! Wie weet is jouw tip het gene wat een ander nodig heeft!

Definitief van je chocoladeverslaving af?

Wil jij definitief van je chocoladeverslaving af? Heb je mijn tips doorgelezen maar is het voor jou niet genoeg? Heb je last van emotie eten? Kun je jezelf nooit beheersen? Is jouw mindset nog niet zoals je zou willen?

Dan is er een programma wat jouw hier heel goed bij kan helpen! Het programma richt zich op veranderingen in je mindset en je krijgt er een bonus bij om definitief van je chocoladeverslaving af te komen. Interesse? Lees meer hierover via onderstaande link.

Plaats een reactie