Handige tips voor meal preppen

Home » Voeding » gezonde voeding » Handige tips voor meal preppen

Wil je gezonder eten? En wil je dit zo makkelijk mogelijk maken? Ben je vaak druk en wil je niet teveel tijd kwijt zijn in de keuken? Dan heb jij zeker wat aan deze handige tips voor het meal preppen.

Vaak zijn het de sporters zijn die vaak al aan meal preppen doen. Maar ook voor niet sporters is het echt een ideale oplossing gezonder en bewuster te eten en om minder tijd kwijt te zijn in de keuken. In dit bericht leg ik je uit wat meal preppen is en hoe je hiermee op een makkelijke manier gezond en bewust hiermee kunt gaan eten.

Wat is meal preppen?

Je hebt de term meal preppen vast wel eens voorbij horen komen. Bij sporters is vaak wel bekend om te meal preppen, maar eigenlijk is het voor iedereen een aanrader. Meal preppen houd is dan je maaltijden voor één of meerdere dagen voorbereid en deze in de koelkast bewaard of in vriest.

In de koelkast eten bewaren doe je alleen als je van plan bent om dit binnen 2 dagen gelijk op te eten. Wil je je bakjes eten langer bewaren? Dan is invriezen ideaal. Per dag kijk je wat je nodig hebt en dit haal je dan uit de vriezer.

Waarom is meal preppen dan zo ontzettend handig? Met meal preppen kun je een hele grote maaltijd in één keer maken en daarna verdeel je dit over verschillende porties. Deze gaan in de koelkast of in de vriezer. Als je wilt gaan eten, dan hoef je dit alleen nog op te warmen.

Ideaal dus als je druk bent of weinig tijd hebt. Ook is het een goede oplossing om niet naar slecht eten te grijpen. Als je een gezonde maaltijd klaar hebt staan, dan eet je dit sneller op dan als je nog moet gaan koken als je al honger hebt

meal preppen in bakjes

Voorbeeld van het meal preppen in bakjes.

Meal preppen met afvallen

Meal preppen met afvallen is echt een aanrader. Je kunt van te voren precies inplannen wat je allemaal wilt eten. Op deze manier kun je ook zorgen dat je elke dag de juiste voedingsstoffen binnen krijgt.

Ook kun je met meal preppen je calorieën makkelijk bijhouden. Als je voor één bakje meet hoeveel calorieën hierin zitten, dan weet je dit gelijk voor elke keer dat je deze maaltijd eet. Je hoeft dan maar één keer je voeding af te weten en in te voeren in een app. Een app om je voeding bij te houden is bijvoorbeeld myfitnesspall.

Wat ik net eigenlijk al een beetje vertelde, is dat het makkelijker is om gezond te eten als je maaltijd al klaar staat. Met afvallen komt dit goed van pas.

Vaak ga je ongezonde dingen eten op de momenten dat je trek krijgt. Als er op zo’n moment al wat gezonde voeding klaar staat, maakt dat het makkelijk om daarvoor te kiezen. Meestal als je gaat snacken zijn dit vaak de ongezonde snacks.

Met meal preppen kun je gezonde maaltijden van te voren klaar maken en klaar zetten voor wanneer jij dit wilt. Meal preppen maakt het makkelijk om gezond te eten.

Meal preppen met een gezin

Meal preppen met een gezin kan even net wat lastiger zijn. Je moet natuurlijk voor veel meer mensen eten klaar maken. Maar toch is meal preppen met een groot gezin ook handig. Wat dacht je van bijvoorbeeld een een zelfgemaakte (pasta)saus invriezen? Of een dubbele hoeveelheid soep klaar maken? Of groente wat al voorgesneden klaar staat?

Houd er alleen wel rekening mee dat je genoeg ruimte in de koelkast en/of vriezer moet hebben om alles op te bergen. Vooral de ingredienten die je veel gebruikt met koken is makkelijk om in één keer veel van klaar te zetten. Zo kun je telkens wat je nodig hebt er vanaf halen.

Meal preppen met een gezin is ook handig als je zelf anders eet dan de rest van je gezin. Je bereid je eigen maaltijd op één moment voor zodat dit allemaal al klaar staat. Op de dag zelf hoef je dan niet 2 aparte dingen te koken. Op deze manier kun je hier wel tijd mee besparen.

Als je moeite hebt om gezond te eten dan is het ook erg slim om te meal preppen als je een gezin hebt. Je maakt het jezelf echt zoveel makkelijker om gezond te eten als je eten al klaar staat.

meal preppen gezin

Eten met het gezin.

Welke maaltijden kun je preppen?

Je kunt echt enorm veel verschillende maaltijden preppen. Bijna alles kan wel ingevroren worden en weer opgewarmd. Bewaar een maaltijd maximaal 2 dagen in de koelkast en als je het langer wilt bewaren, vries het dan in.

Meal preppen kun je ook gebruiken als maaltijdvoorbereiding. Snij alvast extra groente voor een dag vooruit. Of kook alvast een dubbele portie rijst of pasta. Zo ben je de dag erna een stuk sneller klaar met eten koken. Ideaal als je een keertje weinig tijd hebt.

Meal preppen diner

Om je ideeën te geven wat je allemaal kunt voorbereiden voor het diner en invriezen:

  • Soepen
  • Pasta’s
  • Wokgerechten
  • Stoofschotels
  • Rijst
  • Stampot
  • Curry’s
  • Vlees
  • (pasta) Sauzen

Meal preppen lunch

Voor de lunch kun je ook verschillende dingen meal preppen. Dit kun je één of maximaal 2 dagen van te voren klaar maken en in de koelkast bewaren.

  • Pasta salades
  • Groente salades
  • Rijstsalades
  • Gevulde wraps
  • Brood
  • Yoghurt of kwark met fruit (apart in bakje)
  • Gezonde (proteine) pannenkoeken

Meal preppen tussendoortjes

Ook voor tussendoortjes is het slim om te meal preppen. Een gezonde snack tussendoor wat je al voor je klaar staat, maakt het makkelijker om bewust gezond te eten. Dit zijn voorbeelden van snacks die je de dag van te voren al klaar kunt maken:

  • Bakjes met rauwe groente
  • Gekookt eitje
  • Ei met rookvlees
  • Fruit salades
  • Gezonde muffins
  • Zelfgemaakte (muesli) repen

Bakjes voor het meal preppen

Het belangrijkste onderdeel voor het meal preppen. Welke bakjes ga je hiervoor gebruiken? Zonder bakjes kom je natuurlijk nergens.

Een basis bakje is in principe voor de meeste soorten voedsel voldoende. Alleen als je bijvoorbeeld soep wilt gaan preppen, dan ik het belangrijk dat het bakje niet lekt. Zeker al zou je het mee willen nemen naar je werk.

Hieronder heb ik 2 voorbeelden van bakjes die ideaal zijn voor het meal preppen. Zelf heb ik een paar verschillende maten in huis, zodat ik dit kan afstemmen op de hoeveelheid eten wat bewaard moet worden.

De eerste optie die ik hieronder geef zijn de wat meer basis bakjes. Ze functioneren goed, kunnen gebruikt worden in de vriezer, magnetron en vaatwasser. Het enige nadeel bij deze is dat ze niet 100% lekdicht zijn. Er zit geen rubberen rand langs de deksel. Dit is dan ook de goedkopere optie.

De tweede optie ik hieronder geef is de wat betere en daarmee ook duurdere optie. Deze bakjes zijn ook geschikt voor in de vriezer, magnetron en vaatwasser en deze zijn ook luchtdicht en lekdicht. Deze bakjes hebben wel een rubberen rand langs de deksel die hiervoor zorgt.

Curver take away vershouddozen 1 maatlijd 1.1 liter
Curver vershouddozen
  • 1.1 liter inhoud
  • Per set van 5
  • Vaatwasserbestendig
  • Geschikt voor in de vriezer (tot -40 graden)
  • Gschikt voor in de magnetron (tot 100 graden)


Koop bij bol.com

curver vershoudbakje 1.2 liter
Curver vershouddoos luchtdicht
  • 1.2 liter inhoud
  • Per set van 3
  • Vaatwasserbestendig
  • Geschikt voor in de vriezer
  • Geschikt voor in de magnetron
  • Luchtdicht
  • Lekdicht


Koop bij bol.com

Beide bakjes hebben ruim 1 liter inhoud. Dit is een perfecte maat voor een royale salade of voor een eenpersoons avondmaaltijd. 

Natuurlijk zijn er naast deze maten nog veel meer maten en soorten bakjes te verkrijgen voor het meal preppen. Bekijk hier nog meer opties. (klik door naar vershoudbakjes)

Tips voor meal preppen

Om helemaal goed van start te gaan, heb ik hier een aantal handige tips voor het meal preppen:

  • Laat eten goed afkoelen voordat je in de koelkast zet of invriest.
  • Plan van te voren een moment in wanneer je alles gaat voorbereiden.
  • Gebruik bakjes die luchtdicht afsluiten en niet lekken. Zeker als je bijvoorbeeld soep maakt.
  • Haal de avond van te voren of in de ochtend je eten uit de vriezer.
  • Zorg voor wat verschillende maaltijden op voorraad, zodat je kunt afwisselen.
  • Palk een stickertje op het bakje met de inhoud en de datum.
  • Zorg dat er gezonde voeding klaar staat.
  • Vries alles in kleine porties in. Zo kun je precies uit de vriezer halen wat nodig is en het is op deze manier sneller ontdooit.

Mijn voorbeelden voor meal preppen

Met al deze handige tips voor meal preppen kun je goed van start. Begin gewoon eerst is met één ding voorbereiden en bekijk een hoe het bevalt! Ik weet zeker dat je vanzelf meer gaat meal preppen als je eenmaal begint.

Dingen die ik thuis bijvoorbeeld standaard op voorraad maak zijn:

  • Zelfgemaakte tomatensaus voor op de pizza, als pastasaus of voor over de brocolli.
  • Groente en fruit invriezen voor in de smoothies. (hier kun je ook restjes voor gebruiken)
  • Gewoon volkoren brood op voorraad in de vriezer.
  • Kikkererwten kook ik per grote pan en dit gaat in porties in de vriezer. Dit kan ook met andere peulvruchten.
  • Salades voor de lunch maak ik voor 2 dagen vooruit. Soms moet er op laatste moment alleen nog iets in toegevoegd worden. (zoals tonijn of feta)
  • Een aantal gekookte eieren op voorraad in de koelkast. Deze gebruik ik op brood icm kipfilet of voor eiersalade of in een gewone salade of bijvoorbeeld voor een rookvlees met ei snack.


Start hier met meal preppen!

Plaats een reactie