9 Tips om gezonder de feestdagen door te komen

Hoe ga je gezond de feestdagen door? In dit bericht krijg je 9 tips om gezonder de feestdagen door te komen. Met de feestdagen voor de deur wordt er altijd wel wat lekkers in huis gehaald. Je gaat bij familie en vrienden op bezoek en eigenlijk doe je vaak verder vrij weinig. Voor veel mensen zal het bekend voorkomen dat er veel wordt gegeten en maar weinig wordt gedaan.

Wil jij nog steeds van al het lekker eten genieten, maar wel gezonder de feestdagen doorkomen? Hoe pak je dit aan? In dit bericht krijg je 9 tips om gezonder de feestdagen door te komen.

Tip 1: Zorg dat je maaltijden thuis uit alleen gezonde voeding bestaat.

De kans is groot dat jij met feestdagen bij vrienden of familie gaat eten. En waarschijnlijk is er dan vooral veel eten en wordt er totaal niet op gelet wat wel of niet gezond is. Natuurlijk wil je dan gewoon mee eten. Om er voor te zorgen dat niet je hele dag uit slechte voeding bestaat, kun je zelf thuis ervoor zorgen dat je al vast gezonde voeding binnen krijgt. Eet bijvoorbeeld vooral fruit en groente. Zorg voor niet teveel calorieën, zodat er nog ruimte over is om gewoon mee te doen.

Tip 2: Beperk je porties

Als je dan toch mee gaat eten met iets wat helemaal niet goed is, zorg er dan voor dat je wat kleinere porties neemt. Zo kun je wel mee eten, maar beperk je de ‘schade’. Op die manier kun je genieten van lekker en ongezond eten, zonder dat je hier gelijk gevolgen van merkt.

Een makkelijk manier om minder te eten is het eten van een klein bord. Dit maakt het gevoel groter dat je al snel veel hebt gegeten. Ook langzaam eten kan ervoor zorgen dat je sneller vol zit en zo uiteindelijk minder eten binnen krijgt.

Tip 3: Zorg voor wat beweging

Met de feestdagen zie je bij veel mensen al snel dat ze eigenlijk de hele dag maar stil zitten. De dag begint relaxed thuis en daarna ga je op bezoek. Veel wordt er niet gedaan. Een beetje beweging tussendoor kan heel erg van toegevoegde waarde zijn. Tussen de afspraken door kun je bijvoorbeeld prima een wandeling maken. Of pak de fiets als je ergens op bezoek gaat. Plan een stukje beweging (wat jij leuk vind) ergens op de dag in.

gezonder de feestdagen door - zorg voor beweging
Beweging tijdens de feestdagen

Tip 4: Maak zelf een gezonde maaltijd als gastheer/ gastvrouw

Als jij zelf degenen bent die mensen ontvangt, heb je natuurlijk zelf in de hand wat er wordt gegeten. Probeer maaltijden te bedenken met gezonde ingredienten. Hiermee kun je nog steeds superlekker koken. Je hebt het namelijk zelf in de hand!

Tip 5: Eet alleen ongezonde dingen die je echt heel erg lekker vind

Als je alleen ongezonde dingen eet die je echt heel erg lekker vind, dan sluit je al een hoop uit. Vaak wordt er van alles aangeboden als je ergens op bezoek bent. Maak deze keuze om alleen de dingen te eten die jij van toegevoegde waarde vind. Een keertje nee zeggen is echt geen probleem. Het is zonde om ongezond voedsel naar binnen te werken, terwijl je er eigenlijk niet eens van geniet.

Tip 6: Geniet met mate van alcohol

Geniet met mate is eigenlijk op alles toe te passen. Met mate genieten van alcohol is ook echt van toegevoegde waarde. Met een glaasje alcohol krijg je als snel rond de 150 calorieën binnen. En veel heeft je lichaam hier niet aan. Zorg dat je uitgebreid geniet van 1 of 2 glaasjes alcohol op een avond in plaats van je dat je maar door blijft tanken. Dit maakt een groot verschil en je hoeft geen nee te zeggen. En het voorkomt een kater 🙂

Tip 7: Onthoud de gevolgen van teveel eten en drinken

Je kent het vast wel. Een opgeblazen gevoel omdat je toch teveel hebt gegeten. Buikpijn en misselijkheid omdat je toch teveel hebt gegeten. Een kater de dag nadat je teveel hebt gedronken. Of je hier last van krijgt, heb je helemaal zelf in de hand. Is het je allemaal waard? Is het nodig om zoveel te eten dat je daarna last krijgt van je maag? Wil je echt zoveel drinken dat je dag erna volledig kwijt bent aan een kater?

Tip 8: Slaap op normale tijden

Als je een beetje normaal ritme aan houd, dan zul je merken dat je veel fitter de feestdagen rond komt. Een keer het laat maken is natuurlijk best gezellig. Maar de dagen erna om bij te komen van te weinig slaap heb je weinig aan. Je zult een groot verschil in je energie niveau merken als je gewoon op redelijke tijd naar bed gaat en je zorgt voor de 8 uurtjes slaap per nacht. Op die manier heb je genoeg energie om elke dag leuke dingen te doen en misschien ook wel meer energie over voor wat extra beweging!

Tip 9: Neem rust als dit nodig is

Deze tips is eigenlijk vooral voor de mensen die altijd druk zijn met van alles en nog wat. Ben jij altijd in beweging? Altijd wel met iets bezig? Heb je een hoop stress? Dan heb je een keertje rust ook wel verdiend. De feestdagen is hier een ideaal moment voor. Blijf lekker een uurtje langer om bed liggen om ontspannen wakker te worden. Of zoek een keer een leuke film op om je verstand even op nul te zetten. Rust is net zo essentieel voor je gezondheid als voeding en beweging.

gezonder de feestdagen door - ontspanning
Ontspanning en gezelligheid

Met deze 9 tips om gezonder de feestdagen door te komen, zit er vast wel iets tussen wat jij aan kunt passen. Alle kleine beetjes helpen de feestdagen gezonder te maken. Elke kleine aanpassing is weer een stap in de goede inrichting. De conclusie is: Geniet met mate van eten en drinken, eet vooral zoveel mogelijk gezond en zorg voor een beetje beweging.

Plaats een reactie