Het verschil tussen goede vetten en slechte vetten

Wat is het verschil tussen goede vetten en slechte vetten? Zie jij door de bomen het bos niet meer? Met een koolhydraatarm dieet mag je juist wel vetten eten en een ander beweert weer dat je dik wordt van het eten van vetten.

Beide antwoorden zit een kleine kern van waarheid in. Maar zo zwart-wit als veel mensen denken is het niet. Laat me je allereerst vertellen dik worden komt door teveel eten en afvallen doe je door minder te eten. Dit heeft niet per direct met je vetinname te maken.

Waar komen dan al deze uitspraken vandaan? Er zit namelijk een verschil in vetten. Je hebt goede vetten en je hebt slechte vetten. Dit zijn de verzadigde vetten en de onverzadigde vetten. Voor je gezondheid is het goed om hier een onderscheid in te maken.

Meer hierover lees je in dit artikel. Ook krijg je een overzicht waar deze goede en slechte vetten in zitten.

Waarom heeft je lichaam goede vetten nodig?

Waarom heeft je lichaam dan vetten nodig? Vet lever namelijk vitamine A, D en E. Ook levert het essentiële vetzuren wat je lichaam nodig heeft.

In veel voedingsmiddelen zitten zowel onverzadigde vetten als verzadigde vetten. Het is goed om zoveel mogelijk deze verzadigde vetten te vermijden en dit te vervangen voor onverzadigde vetten.

Het verschil tussen deze vetten is de structuur van deze vetten.

Vet zorgt voor:

  • Een langer verzadigd gevoel.
  • Energievoorraad voor je lichaam.
  • Lichaamscellen hebben vetzuren nodig als bouwstenen.
  • Verder heeft je lichaam vetten nodig voor het goed functioneren van je ogen, hersenen en spieren.
  • Vitamines A, D en E nemen je lichaam alleen op in combinatie met vet. En raad eens, deze vitamines zijn essentieel.

Waarom zijn onverzadigde vetten goed?

Onverzadigde vetten kunnen het risico op hartziektes verlagen. Deze onverzadigde vetten verlagen namelijk het LDL cholesterol gehalte. En daarnaast zorgen onverzadigde vetten natuurlijk ook voor de opsomming die ik zojuist hierboven gemaakt heb.

Met een hoog LDL cholesterol gehalte wordt het risico op hart- en vaatziekten hoger. Iets wat je niet wilt.

In vette vissoorten zitten omega 3 vetzuren. Deze vetzuren zijn essentieel voor je lichaam om binnen te krijgen. Als je geen vis lust, dan kun je altijd een supplement overwegen om dit mee aan te vullen.

Waarom zijn verzadigde vetten slecht?

De belangrijkste reden om verzadigde vetten te vermijden is dat deze ervoor zorgen dat je LDL cholesterol wordt verhoogd. En zoals je inmiddels misschien al achter was gekomen, dit zorgt voor een verhoging van het risico op hart- en vaatziektes.

Ook transvetten in voeding zorgen voor een stijging van het LDL cholesterol. Het is dan ook goed om dit ook zoveel mogelijk te vermijden. Transvetten zorgen voor een nog hoger risico op hart- en vaatziekten. Alle reden dus om dit uit je voedingspatroon te verwijderen.

Transvetten zitten in melkproducten, kaas, koeien- en schapenvlees, harde vetten en in harde bak- en braad producten. Ook zitten er transvetten in koek en (ongezonde) snacks.

goede vetten vs slechte vetten
Het verschil tussen goede vetten en slechte vetten

Hoeveel vetten heeft je lichaam nodig?

Je lichaam heeft dus wel vetten nodig. Maar hoeveel is dan slim om te eten?

Er wordt aangeraden (door het Nederlandse voedingscentrum) om minimaal 20% van je dagelijkse energie behoefte te halen uit vetten. Dit tot maximaal 40%. Deze 20% is minimaal nodig om aan je essentiele vetzuren te komen en om genoeg vitamine A, D en E op te nemen in je lichaam. 

Verzadigd veten transvet is het beste om zo min mogelijk binnen te krijgen. Helemaal niks is vrij lastig omdat in veel voedingsstoffen beide soorten vet zit. Kies dus voeding uit waar zoveel mogelijk (meervoudig) onverzadigd vet in zit.

lijst met gezonde vetten

  • Vis
  • Avocado
  • Rauwe noten
  • Olijven & olijfolie
  • Vloeibare vetten
  • Pitten (bv. zonnebloempitten en pijnboompitten)
  • Zaden (bv. chiazaad en lijzaad)

Lijst met ongezonde vetten

  • Chips
  • Koek
  • Taart
  • Chocolade
  • Croissants
  • Pizza
  • Friuur
  • Harde vetten

Vetten in een grijs gebied

Naar mijn mening heb je naast deze gezonde en ongezonde vetten ook nog een groep vetten die hier een beetje tussen in valt. Dit zijn de vetten die uit veel verzadigde vetten bestaan, maar wel ook goede voedingsstoffen bevatten. Dit zijn bijvoorbeeld eigenlijk een beetje alle kaas soorten. Hier zitten wel mineralen in wat je lichaam dan weer wel goed kan gebruiken.

Ook kokosolie valt te betwijfelen in welke categorie deze thuis hoort. Er was natuurlijk een enorme hype over hoe goed kokosolie wel niet zou zijn. Maar ook kokosolie bestaat uit praktisch alleen maar verzadigd vet. Je kunt je dus afvragen of dit wel zo’n goed idee is.

Daarnaast heb je ook bijvoorbeeld ook nog rundvlees en volle melkproducten wat in een grijs gebied zit.

Zo zwart wit als goed en slecht is alles dus niet. Ook balans is belangrijk. Zorg gewoon dat je niet enorme porties eet van voeding met verzadigde vetten.

Voeding met de onverzadigde vetten kun je dan weer wat meer van eten.

Als je gezond wilt eten, gebruik dan de 2 lijsten vooral als richtlijn om aan te houden.

Waarom wordt vet eten gelinkt aan overgewicht?

Veel vet eten en overgewicht kan zeker met elkaar te maken hebben. Maar dit hoeft niet zo te zijn. Overgewicht kan zeker komen door veel ongezond vet eten. Zoals het eten van veel chips, koek en taart. Maar lees verder…

ongezond eten Movie Night
Herkenbaar?

In de inleiding heb ik al even aangehaald dat er genoeg mensen denken dat je overgewicht krijgt van het eten van vet. Deze uitspraak is niet helemaal juist. Teveel eten zorgt voor overgewicht. Dit maakt niet uit wat voor voeding je eet. 

Het eten van vet zorgt er wel voor dat je sneller genoeg calorein binnen krijgt. Het eten van 1 gram vet levert je lichaam 9 calorien. In tegenstelling tot koolhydraten en eiwitten. Bij deze levert 1 gram 4 calorieën op. Dit maakt best wel een verschil met hoe snel je  aan je calorieën zit.

Als je wilt afvallen probeer dan in ieder geval dus alle verzadigde vetten te vermijden. En plan het eten van je onverzadigde vetten goed in, zodat je niet ineens te veel calorieën binnen krijgt.

Conclusie over het verschil in goede vetten en slechte vetten

Als je het hele artikel hebt gelezen dan is het nu wel duidelijk dat goede vetten bestaan uit onverzadigde vetten en dat slechte vetten bestaan uit verzadigde vetten.

Onverzadigde vetten leveren gezondheidsvoordelen op en verzadigde vetten leveren dan weer gezondheidsnadelen op.

Vetten zijn wel essentieel om binnen te krijgen. Zo is vet belangrijk voor het opnemen van de vitamines A, D en E, het functioneren van je ogen, hersenen en spieren, essentiële vetzuren en wordt het opgeslagen als energievoorraad.

Waar deze goede en slechte vetten in zitten, kun je terug vinden in de 2 lijsten in dit artikel.

Plaats een reactie