Uitleg over spierpijn

Spierpijn krijg je als je lichaam iets moet doen waar het eigenlijk niet aan gewend is. Spierpijn kan verschillende oorzaken hebben zoals verschillende sporten of bijvoorbeeld stress. In dit artikel geef ik uitleg over spierpijn na een training.

De kans om spierpijn te krijgen is het grootst als je spieren totaal ongetraind zijn en je gaat ze (extreem) belasten. Als je lichaam niet gewend is aan een bepaalde belasting, moeten je spieren harder werken in vergelijking met iemand die wel getraind is. Naarmate je lichaam steeds meer aan bepaalde manier van trainen of belasting gewend raakt, wordt meestal de spierpijn ook steeds minder heftig.

Op lange termijn met steeds dezelfde belasting zul je waarschijnlijk geen spierpijn meer krijgen om je lichaam zich hier nu aan aangepast heeft. Dit kan weer anders worden op het moment dat jij de (trainings) belasting omhoog aanpast.

Uitleg over spierpijn tijdens en na het sporten

Spierpijn na het sporten ontstaat door je microbeschadigingen maakt in je spieren tijdens het trainen. Deze moeten weer herstellen. Spierherstel is een belangrijk proces om spieren groter en sterker te laten worden. Het herstellen kost je lichaam tijd en energie. Gemiddeld duurt dit 48 tot 72 uur en soms zelfs langer. Ga dus ook niet als je spier nog aan het herstellen is, deze spier alweer trainen. Dit geeft een averecht effect. Maar dit betekent niet dat je helemaal niet kunt sporten met spierpijn. Hierover lees je zo meer.

Tijdens het sporten kun je ook last krijgen van een andere vorm van spierpijn. Dit is het verzuren van de spieren. Als spieren een bepaalde belasting niet gewend zijn, ontstaat er sneller melkzuur in de spieren. Dit melkzuur moet door je lichaam afgevoerd worden. Hiervoor is het belangrijk om genoeg rust tussen verschillende setjes tijdens je training te nemen. Als er steeds meer melkzuur vrij komt, dan zal het steeds lastiger worden om je setjes allemaal af te maken.

Kun je met spierpijn sporten?

Je kunt als je spierpijn in principe gewoon trainen. Hier zitten wel wat haken en ogen aan. In sommige gevallen is het ook beter om gewoon even wat rust te pakken en daarna weer verder te gaan. Je lichaam geeft namelijk niet voor niets signalen af.

Je kunt als je spierpijn hebt bijvoorbeeld wel lichte cardio trainen. Dit verhoogd de doorbloeding van de spieren en kan de spierpijn ten goede komen. Het punt is dat je de spieren waar je spierpijn in hebt niet belast maar wel beweegt.

Als je specifiek in een bepaalde spiergroep spierpijn hebt, dan kun je in principe ook gewoon krachttraining doen. Alleen niet de spieren waar de spierpijn zit. Zorg hierbij dat je de spieren waar je spierpijn is hebt niet gebruikt met de oefeningen die je doet. Hier wordt in een trainingsschema ook rekening mee gehouden. Met een trainingsschema wordt er dus op gelet hoelang spieren hersteld moeten worden en wanneer je ze weer opnieuw kunt gaat trainen.

vrouw-gebruikt-trainggschema

Is spierpijn goed?

Of spierpijn wel of niet goed is kan niet met ja of nee beantwoord worden. Je voelt de spierpijn als je lichaam niet gewend is aan een bepaalde belasting. Maar het gevolg is wel dat je lichaam zich vervolgens aan gaat passen om de keer erna deze belasting wel aan te kunnen. Dus het is zeker niet erg als je spierpijn hebt. Andere (echte) pijn van het trainen is niet goed. Als je dit hebt is het slim om langs de dokter of fysio te gaan.

Het kan ook dat je totaal geen spierpijn krijgt van het doen van cardio of je krachttraining. Dit is helemaal geen probleem. Dit betekend absoluut niet dat er geen spiergroei of aanpassingen plaats vinden. Spierpijn is ook geen indicatie over een goede of slechte training. Zolang jij progressie boekt met wat je doet zonder spierpijn is dit prima.

Er kunnen hier veel dingen op van invloed zijn. De kans is groot dat je of gewoon ‘geluk’ hebt of dat je al zorgt voor de juiste omstandigheden waarin je spieren het beste kunnen herstellen.

Uitleg over spierpijn verminderen

Je kunt zelf invloed hebben op de hoeveelheid spierpijn die je krijgt. Soms heb je pech en krijg je gewoon spierpijn, maar er zijn hier meer factoren op van toepassing dan alleen maar je training zelf. Manieren om zelf ervoor dat te zorgen dat je minder spierpijn krijgt zijn als volgt:

  • Het doen van een cooling down na het trainen. (bv cardio)
  • Spieren stretchen einde van de training.
  • Sauna na het trainen voor spierontspanning.
  • Eten van voldoende eiwitten voor spierherstel. Dit zijn de bouwstoffen om je spieren te herstellen. Een eiwitshake is hier een makkelijk alternatief voor.
  • Zorg voor goede en genoeg nachtrust.
  • Blijf wel bewegen, maar zorg dat je spieren niet zwaar belast.

Plaats een reactie