Belang van rust voor spierherstel

Het belang van rust voor spierherstel is misschien wel belangrijker dan je zou denken. Met alleen het trainen van de spieren zelf, worden je spieren niet per definitie groter. Er zijn meerdere factoren van belang voor spiergroei en daarmee ook genoeg rust voor spierherstel.

Als je je spieren te snel opnieuw belast of niet genoeg rust neemt heeft dit een negatief effect op jou resultaten. Als spieren te lang rust krijgen het gewenste effect al weer af. Het is dus belangrijk om hier een juiste balans in te vinden. Hoe je deze balans kunt vinden, ontdek je in dit bericht.

Er zijn 3 manieren van rust die allemaal belangrijk zijn voor je lichaam:

  • Voldoende rust tijdens je training.
  • Genoeg rust tussen 2 trainingen in.
  • Een goede nachtrust.
Wiite-lakens-op-bed

Zorg voor voldoende rust tijdens je training

Houd voldoende rust tijdens de oefeningen. Dit houd in dat jij tussen je setjes en oefeningen niet te snel doorschakelt naar een volgend setje. Als je telkens exact dezelfde spieren belast, heeft deze even rust nodig voor je deze weer opnieuw kunt belasten. In deze rust worden je spieren van nieuwe energievoorraad voorzien.

Als je met lichte gewichten traint en lang niet op je maximale training zit, hoef jij niet heel lang rust te houden. 30 seconden is dan een hele mooie richtlijm om aan te houden. Als jij op je maximale training zit, zal het nodig zijn om minimaal 2 minuten rust te houden tussen je setjes in. Dit verschil is omdat logischerwijs je met lichte gewichten je spieren en pezen minder zwaar belast dan met zwaar gewicht.

Zorg voor voldoende rust tussen je trainingen in

Hier heb ik het eerder in mijn artikel al over gehad. Voor je spieren is het belangrijk om voldoende rust te hebben tussen 2 trainingen in. Dit gaat met name om 2 trainingen waarbij je in beide trainingen dezelfde spiergroep opnieuw belast. Voor een optimaal resultaat is het belangrijk om deze specifieke spiergroep minimaal 48 uur rust te geven en maximaal 72 uur. Het effect van spiertraining is omkeerbaar. Na deze 72 tot ong 90 uur moet je uiterlijk opnieuw deze spiergroep gaan trainen. Anders gaan je spieren weer afbouwen in plaats van opbouwen als jij deze niet opnieuw belast.

Je lichaam past zich letterlijk aan, aan wat je allemaal doet. Als je veel en zwaar traint, dan gaat dit steeds beter en makkelijker. Ga je vervolgens 3 maanden lang op de bank zitten dan blijft er weinig van over. Het is voor je lichaam dan niet meer nodig om de spieren zo goed op peil te houden, omdat deze dan toch niet meer worden gebruikt. Je kunt het eigenlijk een beetje zo zien: Je lichaam steekt alleen energie in de dingen die nodig zijn. De basis daarvan is eigenlijk alleen organen werkend houden.

Je kunt in principe zoveel trainen als jij wilt. Belangrijk is om dan de verschillende spiergroepen over verschillende trainingen te verdelen. Zorg voor de minimale ene maximale rust die je spieren nodig hebben tussen 2 trainingen. Je kunt dus gewoon iedere dag (of vaker op een dag) krachttraining doen. Als jij een spiergroep op dag één belast, dan is het ideaal om deze spiergroep pas opnieuw te belasten na minimaal 48 uur en voor maximaal 72 uur. Dit heeft een positief effect op spierherstel en spiergroei.

Zorg voor een goede nachtrust

hoe werkt spierherstel - zorg voor een goede nachtrust

Wat niet onderschat mag worden is dat ook een goede nachtrust en genoeg slaap belangrijk is voor je spierherstel. Zonder genoeg rust wordt herstel in het algemeen en spierherstel tegen gegaan.

In je slaap komt je lichaam tot rust en hoeft je lichaam zich niet meer bezig te houden met de hele dag actief en bezig zijn. Je lichaam heeft nu tijd en rust om afvalstoffen af te voeren en te gaan herstellen. Dit is het moment dat je spiergroei realiseert! Onderschat dus niet het belang van rust voor spierherstel!

Niet iedereen zal evenveel slaap per nacht nodig hebben, maar gemiddeld kun je zeker minimaal de bekende 8 uur slaap aanhouden. De ideale hoeveelheid slaap die je per persoon nodig hebt, kun je in principe vrij makkelijk achter komen. Door langere tijd zonder wekker te slapen, gaat je lichaam een eigen biologisch ritme aanhouden. Kijk vervolgens met hoeveel uur slaap jij uitgerust wakker wordt en je hebt je antwoord. Dit is ideaal om te testen als jij bijvoorbeeld op vakantie bent!

1 gedachte over “Belang van rust voor spierherstel”

Plaats een reactie