10 fitness mythes ontkracht

Fitness mythes ontkracht. Er bestaan nogal wat opvattingen in de sportwereld die eigenlijk helemaal niet kloppen. Soms zit er een kern van waarheid in, maar is het eigenlijk een beetje uit ze verband gehaald. In dit bericht lees je verschillende fitnessmythes waar nog steeds veel mensen in geloven. Een aantal hiervan zul je vast ook in je eigen omgeving wel eens hebben gehoord. Per mythe leg ik je uit, waarom dit niet klopt en hiermee worden de fitness mythes ontkracht.

Je moet zwaar trainen voor spiergroei

Zwaar trainen voor spiergroei is geen noodzaak. Voor spiergroei zijn een aantal dingen belangrijk. Als eerste is het belangrijk dat alle oefeningen in de juiste houding worden gedaan. Dit verkleind je kans op blessures. Ook zorgt het ervoor dat de juiste spieren worden aangesproken.

Als je met gewichten traint, die eigenlijk te zwaar zijn dan gaat je lichaam compenseren met andere spieren. Je traint dan niet de spieren die je wilt en je verhoogd je kans op blessuren. Voor resultaat in spiergroei moet je training in progressieve overload. Dit houd in dat je je spieren telkens een nieuwe prikkel geeft. Dit kan zijn door iets zwaarder te gaan trainen, een andere oefening of een paar herhalingen extra. Wil jij spiergroei realiseren? Bekijk hier hoe!.

Als je wilt afvallen, moet je diëten

Als je wilt afvallen, moet je diëten. Behoorlijk wat mensen denken dat je strenge regels of diëten moet volgen om vet te verliezen. Dit is absoluut niet waar. Diëten kan uiteindelijk zelfs negatief werken met afvallen. Je creëert als snel een jojo effect. Met een dieet moet je je aan allerlei (strenge) regels houden. Dit is niet de rest van je leven vol te houden, dus ga je later weer anders eten. Het gevolg kan wel zijn dat je eerst afvalt, maar daarna heb je grote kans dat je net zo hard weer aan komt.

Voor afvallen is het noodzaak om in een calorietekort te eten. Dit is de enige echte manier om resultaat te boeken. Een calorietekort kan op verschillende manieren gecreëerd worden. Onder andere door minder te gaan eten, gezonder te gaan eten en meer te gaan bewegen.

Vrouwen worden ‘te gespierd’ van krachttraining

Helaas iets waar je nog steeds veel mensen in geloven. Vrouwen worden te gespierd van krachttraining. Het tegenovergestelde is waar. Vrouwen worden helaas niet zomaar gespierd van krachttraining. Vrouwen bezitten namelijk lang niet zoveel testosteron als mannen. Hierdoor zullen vrouwen echt veel harder moeten trainen dan mannen om spiergroei te realiseren.

Het is niet onmogelijk voor een vrouw om gespierd te worden van krachttraining. Maar dit vergt tijd, inspanning en consequentie met trainen. Met een paar krachttrainingen per week, ga je daar niet komen. Krachttraining heeft zelf juist voordelen. Je verbranding in je rust gaat omhoog als je aan krachttraining doet. Dit werkt mee met het afvallen van vet. Daarbij is krachttraining een manier om een strak en slank lichaam te krijgen.

krachttraining voor vrouwen- fitness mythes ontkracht.
Krachttraining voor vrouwen

Er is urenlang cardio nodig om af te vallen

Er heerst nog steeds een mythe dat cardio absolute noodzaak is als je vet wilt verliezen. Urenlang op de fiets of crosstrainer. Dit is absoluut goed om in beweging te zijn of conditie op te bouwen, maar geen noodzaak om af te vallen.

Voor het afvallen is het belangrijkst dat je voeding op orde is. Jet moet eten in een calorietekort en dan val je af. Ongeacht of je wel of niet aan een sport doet. Bewegen kan geen kwaad en zal meewerken, maar urenlange cardio is geen noodzaak.

Eiwitshakes zijn noodzaak als je aan krachttraining doet

Iedere beginner met krachttraining zie je wel aan de eiwitshakes gaan. Ze zien dit om zich heen en doen het zelf dus ook. Wat geen kwaad kan, want het is goed om wat extra eiwitten binnen te krijgen als je aan krachttraining doet. Alleen is het geen noodzaak.

Als je met je voeding genoeg eiwitten binnen krijgt, dan is een eiwitshake overbodig. Een eiwitshake moet je meer zien als aanvulling op je voeding. Dit is voor de momenten als je niet genoeg eiwitten binnen krijgt.

Plaatselijk vet verliezen

Plaatselijk vet verliezen is helaas niet mogelijk. Vaak hoor je de opmerking: ‘Ik wil alleen wat buikvet kwijt.’ Als je vet ergens wilt verliezen, zul je moeten eten in een calorietekort. En dan bepaald je lichaam waar je afvalt. Als je ergens nog teveel vet hebt zitten, zul je in het algemeen nog verder moeten afvallen. Helaas heb je dit niet voor het zeggen. Als je de keuze zou hebben, zou iedereen er wel perfect uit zien toch?!

Wil jij vet verliezen en een strak lichaam? Ontdek het hier!

Het duurt wel even voordat je spierafbouw hebt

Het duurt helemaal niet zolang voordat je spierafbouw hebt. 5 dagen nadat je hebt getraind, beginnen je spieren al weer af te bouwen. Als jij binnen 5 dagen niet opnieuw dezelfde spieren weer traint, dan heeft je training eigenlijk niet zoveel zin gehad. Behalve dan dat je in beweging bent geweest.

Spieren bouwen dus al vrij snel af. Dit gaat nog makkelijker en sneller dan spieren opbouwen. Je lichaam zal zich aanpassen aan wat je doet. Train je telkens opnieuw? Dan zul je sterker worden en gespierder. Laat jij gerust een week tussen je trainingen in zitten? Dan hebben je trainingen weinig effect om echt iets te bereiken.

Voedingssupplementen zijn noodzaak voor sporters

Voedingssupplementen kunnen een goede aanvulling zijn, maar zijn geen noodzaak voor sporters. Dit is hetzelfde idee als met de eiwitshake. Het is alleen nodig om een supplement te nemen, als je niet genoeg binnen krijgt met je voeding.

voedingssupplementen

Belangrijk is om als basis gezond en gevarieerd te eten. Als je dat nog steeds voedingsstoffen mist, dan kun je altijd een supplement als extra toevoeging gebruiken. Het moet alleen niet de basis zijn om op die manier je vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Stretchen doe je voor je training

Aan het begin van je training is niet het stretchen belangrijk, maar een warming up. Stretchen draagt niet aan bij. Een warming up bestaat uit cardio of lichte krachttraining met veel herhalingen. Het is nodig om in beweging te komen, voordat je met zware gewichten gaat sjouwen.

Stretchen doe je om flexibel te blijven. Dit kan prima na een training. Juist als je spieren warm zijn, dan kun je veel meer uit het stretchen halen dan als je spier nog niet opgewarmd zijn. Prima dus om juist aan het einde van je training nog even te doen.

No pain nog gain

Een opmerking die vaak wordt gemaakt in de fitnesswereld. Voor resultaat moet je een beetje pijn lijden. Dit is natuurlijk een klein beetje een figuurlijke opmerking. De opmerking is vooral als motivatie bedoeld, dat je niet moet opgeven.

Als je ergens pijn hebt met het trainen zelf, dan is de kans groot dat er iets niet helemaal goed zit. Je moet ook nooit doorgaan trainen als je pijn hebt. Spier verzuring daartegenin is dan wel weer goed om tijdens je training.

Spierpijn is verder ook geen noodzaak om resultaat te bereiken. Soms krijgen mensen wel spierpijn en soms niet. Als je de juiste voeding binnen krijgt, op de juiste manier traint en genoeg rust pakt is jou kans op spierpijn al kleiner dan iemand die dit helemaal niet doet.

Plaats een reactie