Wat doet krachttraining met je lichaam?

Wat doet krachttraining met je lichaam? Als je aan krachttraining denkt, denken veel mensen gelijk aan extreme gevallen zoals bodybuilders. Krachttraining is meer dan alleen maar doen aan bodybuilding. Een gespierd uiterlijk hoeft niet altijd een uitgangspunt te zijn om krachttraining te gaan doen! 

Krachttraining is goed voor mannen en vrouwen. Vroeger was het idee dat het alleen voor mannen was en dat vrouwen te gespierd worden van krachttrainen. Dit is absoluut niet het geval. Om als vrouw een mooi strak lichaam te krijgen is het juist slim ook veel aan krachttraining te doen. Gelukkig is dit inmiddels al steeds bekender en zie je ook steeds meer vrouwen die aan krachttraining doen. Hier kom ik later in dit bericht nog op terug.

Wat doet krachttraining met je lichaam? - man en vrouw krachttraining

De effecten van krachttraining voor mannen en vrouwen zijn nog zoveel breder dan alleen gespierd worden. Om je een beeld te geven wat krachttraining met je lichaam doet, is eerst belangrijk om te weten wat er gebeurd met krachttraining. Dit begint met het begrijpen van de functie van de spieren.

Wat is de functie van een spier? 

Voor het doen van krachttraining is het ook wel belangrijk om te weten wat nou de functie van je spier eigenlijk is. Met krachttraining ga je namelijk je spieren activeren.  

Wat de functie is van een spier sta je eigenlijk misschien net even wat minder bij stil. Veel mensen denken niet verder dan het uiterlijk. Je hebt natuurlijk niet voor niks spieren en het heeft ook redenen waarom het belangrijk is om gewoon sterke spieren te hebben. Of je nou man of vrouw bent maakt in dit geval niet uit.  

Spieren hebben de volgende functies: 

  • Spieren en pezen zorgen er namelijk voor dat al je botten op de juiste plaats zitten. Zonder spieren zou je lichaam een los hoopje botten zijn om het even simpel te bekijken.  
  • Spieren en pezen zorgen er ook voor dat je botten ten opzichte van elkaar op de juiste manier kunnen bewegen. Door spieren aan te spannen kan jij überhaupt bewegen. Met spieren aanspannen verkort je eigenlijk de spier, waardoor een beweging mogelijk wordt.
  • Spieren zorgen (samen met wat vet) ook voor bescherming aan organen. Denk maar aan je buikspieren. Hier zitten geen extra ribben voor extra bescherming. Je lichaam moet het redden met wat vet en je spieren. Zonder die spieren zou het allemaal maar zwak zijn en je organen zouden er heel erg kwetsbaar bij liggen.  

Wat doet krachttraining met het lichaam van vrouwen?

Een grote misvatting is namelijk dat als vrouwen krachttraining doen, ze sowieso gespierd worden. En dat wordt door veel mensen niet als vrouwelijk gezien. Nou kan ik je gelijk uit deze droomwereld helpen. Vrouwen worden niet zomaar extreem gespierd van krachttraining doen.  

Dit komt namelijk simpel door het verschil in het testosteron niveau tussen mannen en vrouwen. Omdat mannen een veel grotere hoeveelheid testosteron aanmaken, wordt spiergroei sneller bevorderd. Dit maakt het verschil dat mannen een stuk sneller groeien van krachttraining dan vrouwen.

Helaas voor de vrouwen die wel graag net even wat strakker eruit willen zien. Dit kost voor een vrouw nou eenmaal net wat meer moeite en inzet dan voor een man.  

Voor de vrouwen die (net als ik) gewoon van krachttraining houden, maar juist niet het extreme willen bereiken is dit goed nieuws. Met 3 a 4 keer in de week krachttraining ga jij als vrouw er nooit uit zien als bodybuilder. Wel kun je hierdoor meer vet verbranden en een strakker uiterlijk creëren. Tenzij je testosteron gaat spuiten, maar raad ik je ten zeerste af.

Wat doet krachttraining met je lichaam? - Vrouw die krachttraining doet.

Wat doet krachttraining nog meer met je lichaam?

Naast het gespierder worden, zijn er nog veel meer positieve effecten voor mannen en vrouwen door het doen krachttraining. Het zorgt namelijk ook voor het volgende: 

  • Een verbeterde doorbloeding van de spieren. 
  • Het helpt mee in de vetverbranding. 
  • Botten worden sterker. 
  • Spieren en pezen worden sterker. 
  • Samenwerking tussen spieren en zenuwen worden verbeterd. 
  • Ook de samenwerking tussen spieren onderling wordt verbeterd. 

Hoe deel ik mijn krachttraining in? 

Nu je meer weer over wat doet krachttraining met je lichaam doet, is het belangrijk om ergens te beginnen. Je weet nu dat krachttraining een stukje verder gaat, dan alleen gespierd worden. Ik zou iedereen, man en vrouw, adviseren om gewoon wat krachtoefeningen te doen. Met alle zittende banen, met de auto naar het werk, het tv kijken en veel op social media bezig zijn, kan het absoluut geen kwaad om wat extra beweging en ook krachttraining aan je ritme toe te voegen.  

Hoe je je krachttraining in gaat delen is een beetje aan jezelf. In sportscholen zou je een schema voor je laten kunnen maken. Of een personal trainer inhuren. Dit is natuurlijk wel een wat duurdere optie.  

Wat doet krachttraining met je lichaam?- buiten krachttraining

Mijn advies is om voor alle spiergroepen wat krachttraining mee te pakken. Uiteindelijk werkt heel je lichaam samen en alles helpt elkaar mee om vooruit te komen. Zoals je eerder hebt gelezen gaat het dus niet alleen maar om gespierder eruit te zien.  

Ga jij bijvoorbeeld 3/4 x per week trainen dan is het mooi om alle spiergroepen over 3 trainingen te verdelen. Een indeling zou dan kunnen zijn: 

  1. Borst, triceps en schouders 
  2. Benen, billen en buik 
  3. Rug en biceps 

Vind hier de basisoefeningen voor een full body work-out op apparaten.

Vergeet niet om met je krachttraining ook gewoon een warming-up en een cooling-down te doen. Ook is het wijs om na te training te stretchen om alle spieren soepel te houden. Dit zou je als cooling-down kunnen zien.

Ideaal met krachttraining is om binnen 5 dagen een spiergroep weer opnieuw te trainen. Je lichaam werkt namelijk als volgende:
Je doet je training. De 2 dagen na je training is je lichaam zich aan het herstellen en aanpassen. Daarna kan de spier opnieuw belast worden. Na 5 dagen geen activatie, gaat je lichaam weer afbouwen wat je op hebt gebouwd. Je lichaam houdt dan uiteindelijk alleen een bepaalde basiskracht over, wat jouw lichaam nodig heeft met het dagelijkse leven.  

Probeer alle spiergroepen ongeveer evenveel mee te trainen. Twee veel gemaakte fouten zijn, dat mannen vaak de benen achterwege laten met trainen en vrouwen het bovenlichaam achterwege laten met trainen. Maar alles werkt samen en om alles in verhouding te houden is het slim om gewoon elke spiergroep mee te trainen.

Tips om te beginnen met krachttraining

Als je nu voor het eerst gaat beginnen met krachttraining adviseer ik om met simpele oefeningen te beginnen. In de sportschool is de makkelijkste manier om met je training op apparaten te beginnen. Dit omdat je lichaam dan kan wennen aan de belasting op de spieren en pezen. Met losse oefeningen moet je lichaam ook gaan corrigeren. Dit heb je niet als je op apparaten je training doet.  

Een volgende stap zou zijn om losse oefeningen toe te gaan voegen in je training. Begin dan ook eerst met simpele losse oefeningen voordat je ingewikkelde oefeningen gaat proberen. Dit zeg ik vooral omdat het belangrijk is om blessures te voorkomen. Om dus de blessures te voorkomen is belangrijk om met het volgende, rekening te houden: 

  • Voor de beginners: Start je krachttraining op apparaten. 
  • Zorg ten alle tijde voor een juiste uitvoering van de oefening. 
  • Bouw je gewicht pas op als een oefening 100% goed gaat.
  • Laat je lichaam een maand of 3 wennen, voor je echt zwaarder gaat trainen. Bouw het langzaam op.  

Heb je geen zin om naar de sportschool te gaan, maar wil je liever thuis aan de slag?! Dit kan natuurlijk ook. Als je je hierin gaat verdiepen, word je steeds creatiever om thuis oefeningen te doen. Als je thuis aan de slag wilt met krachttraining, is het wijs om ook weer simpel te beginnen.  

Begin met oefeningen zonder dat je een gewicht gebruikt. Oefen voor de spiegel zodat je zelf ook kan zien wat je doet. Je kunt jezelf ook corrigeren voor de spiegel als er iets niet helemaal lekker gaat. Schaf een paar lichte gewichtjes aan. Die kunnen voor bepaalde oefeningen erg van pas komen. Ga met losse oefeningen eerst zorgen dat je meer herhaling vol houdt en daarna pas zwaarder trainen.  

Starten! 

Zoals je nu hebt gelezen zijn de effecten van krachttraining breder dan alleen een gespierd uiterlijk. Iedereen kan nu met krachttraining beginnen!

Om een ritme met trainen vol te houden, kan het handig zijn om hier vaste momenten voor in te lasten. Dit zorgt ervoor dat je er wat minder over na denkt en niet telkens gaat uitstellen. Uiteindelijk als je het vol houdt, zul je merken dat je extra energie krijgt door het trainen. Je voelt je beter, het is goed voor je gezondheid en het is goed om je hoofd te legen!  

Wil je graag spiermassa opbouwen?! Begin vandaag nog!

Spiermassa protocol mannen
  • Leer hoe jij je spieropbouw optimaliseert.
  • Leer hoe je effectief spiermassa op kunt bouwen.
  • De juiste voeding voor het grootste effect.
  • Flexibel diëten
  • Één compleet pakket waar je gelijk mee aan de slag kunt.
  • Nu tijdelijk voor maar 47,- in plaats van 97,-

Plaats een reactie