Variëren met het maken van een smoothie!

Variëren met het maken van een smoothie!

Je kunt eindeloos variëren met het maken van een smoothie. Alle ingrediënten zijn aan te passen naar jou eigen smaak. Je kunt de producten gebruiken die jij het lekkerst vind.

Soms kun je juist ook de ingrediënten gebruiken wat je normaal niet zomaar zou eten. Door dat je verschillende smaken met elkaar mengt, kan het zijn dat sommige smaken wat minder overheersen en andere wat meer.

Een smoothie is ook ideaal om restjes in huis op te maken. Alles wat rauw te consumeren is, kun je verwerken in je smoothie. Deze redenen maakt het leuk, lekker en gezond om smoothies te maken!

De basis van een smoothie

gevarieerde smoothies

De basis van een smoothie bestaat uit fruit en/of groente. Veel van mijn smoothies bevatten veel fruit. Deze gebruik ik als start van de dag. De rest van de dag eet ik veel (rauwe) groente. Op deze manier kun je zorgen dat je allemaal verschillende voedingsstoffen in de loop van de dag binnen krijgt.

Als jij bijvoorbeeld juist wel veel fruit overdag eet en niet veel groente, dan kun je wat meer groente in je smoothie gaan verwerken. Pas dit aan naar je eigen smaak! Blijf dus lekker variëren met het maken van je smoothie.

Je kunt in smoothies heel erg goed diepvriesfruit en diepvriesgroente verwerken. Dit maakt het makkelijk om altijd wat op voorraad te hebben in huis. Het is handig om er voor te zorgen dat je smoothie met diepvriesfruit of diepvriesgroente ook wat verse producten bevat. De blender zal het beter mengen als niet alles uit de vriezer komt. Of natuurlijk even laten ontdooien, maar dat kost best wel eventjes wat tijd.

Waarmee ga je je smoothie mengen?

Je kunt een smoothie met groente en fruit zonder extra toevoegingen mengen, alleen kun je dan alleen ingredienten gebruiken waar heel veel vocht in zit. Bijvoorbeeld sinaasappel en citroen. Er zijn hiernaast verschillende opties om je smoothie te gaan mengen.

  1. Water: Wil jij zo min mogelijk calorieën binnen krijgen en wel zorgen dat de rest van je ingrediënten goed mengen dan is water de ideale oplossing. Persoonlijk vind ik wel de smaak van je smoothie net wat minder worden met water.
  2. Melk: Melk geeft een net wat vollere smaak dan water aan je smoothie. Het mengt makkelijk en in calorieën valt dit ook wel mee.
  3. Yoghurt: Als jij een wat dikkere smoothie wilt hebben, dan is het ideaal om yoghurt te gebruiken. Het geeft een volle smaak, en het wordt wat steviger.
  4. Kwark: Wil jij zoveel mogelijk eiwitten binnen krijgen, dan is met name magere kwark (of skyr) een goede optie om gebruiken. Je smoothie wordt iets minder vloeibaar, maar de smaak blijft heerlijk!

Extra toevoegingen in je smoothie

Naast al het fruit, groente en de mengbasis kun je met je smoothie er ook nog voor zorgen dat je nog meer voedingsstoffen binnen krijgt. En des te meer je in je smoothie doet aan waardevolle voeding, des te langer het duurt voor je weer trek krijgt.

Een extra toevoeging om de smoothie meer vullend te maken zijn granen. Wat voor granen maakt niet zoveel uit, zolang je maar de volkoren granen gebruikt. Dus bijvoorbeeld 100% haver of 100% volkorentarwe.

Voor de fans van superfoods: Deze zijn ideaal om toe te voegen in je smoothie! Bijvoorbeeld chia zaad of hennep zaad. Het gaat er allemaal prima door heen.

Als jij als sporter zoveel mogelijk eiwitten binnen wilt krijgt is een smoothie nog steeds een ideale basis. In je smoothie kun je namelijk gewoon extra eiwitten toevoegen. Dit maakt je smoothie extra vullend en je krijgt een combinatie van superveel voedingsstoffen binnen!

Je kunt naast je eiwitten ook andere varianten van je sportvoeding toevoegen in je smoothie!

Maak de smoothies hoe jij ze lekker vind!

Je kunt dus heerlijk variëren met het maken van een smoothie. Maak de smoothies zoals ze in jou levensstijl passen. Doe ingrediënten in je smoothie die jij nog niet genoeg binnen krijgt!

En maak er iets lekkers van, naar je eigen smaak. Naast het opletten op gezond eten, is het genieten van je eten is ook belangrijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *