Hoe werkt afvallen?

Hoe werkt afvallen? Afvallen is iets wat veel mensen bezig houd. Dit is niet zo gek als je bedenkt dat ongeveer 50% van de Nederlandse bevolking (18+) overgewicht heeft. Overgewicht heb je als je vetpercentage te hoog is. Het vetpercentage voor vrouwen mag gemiddeld iets hoger zijn dan voor mannen.

De basis voor afvallen is gewicht verliezen. Dit is op meerdere manieren te bereiken. Het belangrijkst met afvallen is dat je vooral vet verliest en geen spiermassa. Eigenlijk is dit ook wat veel mensen bedoelen als ze praten over afvallen.

Naast het verliezen van vet is het natuurlijk de bedoeling dat je gaat voor lange termijn resultaten en dat voorkomt dat je gaat jojoën met je gewicht. De manier waarop je vet verliest telt dus ook mee. Als je blijvend vetverlies wilt realiseren dan is het belangrijk dat je afvalt op manier wat je vol kunt houden op de lange termijn.

Een crash dieet is dus niet de oplossing als je wilt afvallen. Het zal zorgen voor gewichtsverlies maar dit is ten eerste erg slecht voor je lichaam en ten tweede kom je als je hiermee stopt weer keihard aan. Gewichtsverlies kun je prima bereiken zonder strenge regels. Kleine aanpassingen in je voedingspatroon kunnen al voor resultaat zorgen.

De enige manier om af te vallen is te eten in een calorietekort. Je moet dus minder calorieën binnen krijgen, dan wat je verbruikt. Dit is de basis om vet kwijt te raken! Het maakt hierbij niet uit of je man of vrouw bent.

Voorbeeld:

Als jij 2200 kcal verbruikt per dag, dan moet je om af te vallen onder deze 2200 kcal gaan eten. Begin eerst met het eten van 2000 kcal per dag. Je zult nu iets afvallen tot op gegeven moment je gewicht weer stagneert. Als je op dit punt weer verder af wilt vallen ga je verder met het eten van 1800 kcal per dag. Op deze manier ga je door tot je op het gewicht zit wat je graag wilt bereiken. Het maken van kleine stapjes zorgt ervoor dat het vol te houden is en dat het ook gezond is voor je lichaam. Je hoeft hierbij dus niet gelijk je hele voedingspatroon om te gooien.

Mijn tip: Zorg dat ongeveer 80%-90% van je dagelijkse voeding uit gezond eten bestaat. Zo hou je nog wat ruimte over om af en toe iets te eten wat je echt heel erg lekker vind.

wat is afvallen - weegschaal

Artikelen over afvallen

Droog trainen protocol vrouwen
Droog trainen protocol mannen
Review afslank receptenbijbel
Is een dieet nodig om af te vallen?
Bereken je BMI
Tips om op een gezonde manier je vetpercentage te verlagen

Plaats een reactie