Hoe verlaag ik mijn vetpercentage?!

Hoe verlaag ik mijn vetpercentage?!

De vraag: ‘Hoe verlaag ik mijn vetpercentage?’ is vergelijkbaar met de vraag: ‘Hoe val ik af?’. Toch is dit net niet helemaal hetzelfde. Hoe verlaag ik mijn vetpercentage is net wat specifieker.  

Bij verlaging van vetpercentage kijk je puur: ‘Hoe verlies ik vet?’ En dat is uiteraard wat je wilt. 
Bij de vraag: ‘Hoe val ik af?’, kijk je puur alleen naar gewichtsverlies en niet of je spieren of vet aan gewicht verliest. Natuurlijk wil je met afvallen altijd eigenlijk alleen maar vet verliezen en geen spiermassa.  

Je hoeft ook niet extreem dik te zijn om een te hoog vetpercentage te hebben. Ook als je slank bent is het mogelijk om te veel vet te hebben.

Een beetje vet heeft iedereen nodig. Dit is belangrijk voor de bescherming van organen en botten en het is in feite ook een laagje isolatie om het lekker warm te houden. Maar teveel vet kan zorgen overgewicht en vetophoping rond de organen.

Wat is een normaal vetpercentage? 

Een normaal vetpercentage geeft aan wat je vetpercentage ongeveer moet zijn om een gezond lichaam te hebben. Het gaat om de juiste verhouding vet in combinatie met je totale lichaamsgewicht. 

Een normaal vetpercentage voor mannen ligt tussen de 12% en 22% van het lichaamsgewicht. Een normaal vetpercentage voor vrouwen ligt tussen de 20% en de 30% van het lichaamsgewicht.
Als je hier net een paar procenten naast zit, is zeker geen probleem. Gemiddeld heb je een wat lager vetpercentage als je wat jonger bent en een wat hoger vetpercentage als je wat ouder bent.

Een te hoog of te laag vetpercentage

Met een te hoog vetpercentage, hoef je niet altijd te dik te zijn! Het kan zich ook alleen opslaan rond de organen, in plaats van aan de buitenkant van het lichaam. Vet wat zich rond de organen op hoopt, is doorgaans schadelijker dan onderhuids vet.

Een te hoog vetpercentage zorgt er ook voor dat je organen wat minder ruimte krijgen. Des te hoger je vetpercentage is, des te erger dit wordt. Daarnaast kan een te hoog vetpercentage er ook voor zorgen dat je minder energie hebt en het kan leiden tot een te hoge bloeddruk. 

Een extreem te laag vetpercentage kan ook. Dit is ook niet goed voor je gezondheid. Het kan leiden tot een lager energieniveau, bloedarmoede of ziekte.  

Twee theorieën om je vetpercentage te verlagen  

Als je theoretisch kijkt naar de vraag: ‘Hoe verlaag ik mijn vetpercentage?’, zijn er eigenlijk maar 2 antwoorden.  

  1. Je moet minder of anders gaan eten waardoor je minder calorieën binnenkrijgt dan wat je aan calorieën verbrand.  
  1. Je moet meer gaan bewegen waardoor je meer calorieën gaat verbranden. 

De eerste manier om je vetpercentage te verlagen is minder of anders gaan eten waardoor je minder calorieën binnenkrijgt dan wat je aan calorieën verbrand.  

Minder gaan eten is vaak toch wel een beetje de ongezonde dingen achterwege laten. Minder chips, koek, snoep en chocolade. Ook kun je kijken naar de hoeveelheid wat je van bepaalde dingen eet. Het is bijvoorbeeld totaal overbodig om een half brood per dag te eten. Of elke dag standaard aardappels bij je avondeten te eten.  

Manieren om minder of anders te gaan eten waardoor je minder calorieën binnenkrijgt dan wat je aan calorieën verbrand.  

  • Vervang je sapjes door koffie, thee en water. 
  • Beperk je inname aan alcohol. 1 Heineken biertje van 30 cl is al 126 calorieën.  
  • Vervang wat boterhammen voor lekkere rauwe groente. Bijvoorbeeld komkommer, paprika, wortel en tomaat.  
  • Neem een lekker stukje fruit tussendoor in plaats van een koek. 
  • Eet eens extra pure chocolade in plaats van de melkchocolade. 
  • Verwerk fruit en vooral groente in de basis van je maaltijden. 
  • Vervang witbrood, pasta’s en tortilla’s allemaal voor de volkoren variant. 
  • Let op de porties die je binnenkrijgt. Als je dan toch chips of iets anders ongezonds wil eten, zorg er dan voor dat dit niet gelijk de hele zak chips of de hele chocoladereep is! 
  • Eet niet extreem veel de eerste 10 minuten van je maaltijd. Het duurt even voordat je hongergevoel gestild wordt. Je kan anders al snel meer eten, dan je nodig hebt. 
  • Doe je friteuse uit huis. (Of schaf deze nooit aan) Zo voorkom je een makkelijke maar enorm vette hap.

De andere manier is meer gaan bewegen waardoor je meer calorieën gaat verbranden.

Als je alleen naar deze theorie kijkt is het gewoon belangrijk om je beweging omhoog te schroeven.  

De gemiddelde Nederlander komt zijn bed uit, begint de dag rustig en gaat met de auto naar het werk. Op het werk zijn er voornamelijk zittende werkzaamheden achter de computer. Lunchen gebeurd vaak ook weer zittend in de kantine. Na werktijd stapt de gemiddelde Nederlander weer in de auto naar huis. Vervolgens wordt vaak de hele avond de tv aangezet en wordt er alleen maar op de bank gezeten. Daarna is de dag om en is het al weer tijd om te slapen.
Als je dit zo leest, kan je denk ik zelf al zien dat hier nog heel veel in de halen valt. Met zo weinig beweging heb je ook niet zo veel eten en calorieën nodig.  

Manieren om meer te gaan bewegen waardoor je meer calorieën gaat verbranden.  

  • Neem eens de trap in plaats van de lift. 
  • Pak op de kortere afstanden lekker de fiets in plaats van de auto. 
  • Maak de wandeling met de hond wat langer. (Of maak gewoon eens een wandeling ook als je geen hond hebt) 
  • Zoek een manier van bewegen die jij leuk vindt, en ga dit eens doen in plaats van tv kijken of eindeloos naar je mobiel staren. 
  • Wil je toch graag tv kijken? Zet een hometrainer voor de tv. Combineer het! 
  • Maak van bewegen een prioriteit. Plan vaste tijden in en plan je andere afspraken hieromheen.  
  • Zoek een baan waarbij je lekker in beweging bent. 
  • Begin de dag met het doen van een paar oefeningen.  
    Bijvoorbeeld: 2×10 push-ups, 2×10 sit-ups en 2×10 squats. Bouw dit steeds verder uit, op het moment dat je dit in je ritme vast hebt zitten. 1. 10 push-ups 
    2. 10 sit-ups 
    3. 10 squats 
    4. 10 push-ups 
    5. 10 sit-ups  
    6. 10 squats  

En dan nu nog de laatste stap…  

Je hebt nu wat informatie gelezen over hoe je je vetpercentage kan verlagen en ook waarom het belangrijk is om op het juiste vetpercentage te zitten. Hiermee ben je er nog niet.  

Je moet daadwerkelijk iets gaan veranderen als jij je vetpercentage op een gezonde manier naar beneden wilt krijgen. Dit kan moeilijk te overzien zijn als je denkt: ‘Dit kan ik toch allemaal niet!?’ Of ‘Dit ga ik toch allemaal niet vol houden!?’ 

Mindset is het begin!

Ik zal je zeggen, als jij iets wilt bereiken, dan kun jij dit bereiken! Als je er maar volledig voor gaat.  

Als je echt wilt dat er iets gaat gebeuren, zul je hier zelf voor moeten zorgen! Zorg ervoor dat dit een prioriteit wordt. Bedenk als je iets doet, ook waarom je iets doet. Met een doel voor ogen zijn bepaalde aanpassingen makkelijker vol te houden. 

Mijn advies is begin met kleine stapjes. Op lange termijn zie je dat een kleine aanpassing makkelijker vol te houden is, dan je hele leven om te gooien. Ik heb je in dit artikel tips gegeven wat jij in jouw leven aan zou kunnen passen.  

Kies er eentje uit en ga ermee aan de slag! Op het moment dat dit vanzelfsprekend is geworden en je hier niet meer over na hoeft te denken, ga je weer verder met de volgende stap. Zo kun je stukje bij beetje jouw perfecte vetpercentage bereiken! 

Kan jij wel een steuntje extra in de rug gebruiken? Misschien dat het droog trainen protocol wat voor jou is. Met het droog trainen protocol wordt jij op weg geholpen om jou droom lichaam te bereiken!

Doe het gewoon! Begin er niet de volgende maand mee of met de goede voornemens maar begin nu gelijk! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *