Fitness tips voor beginners

Fitness tips voor beginners

Fitness tips voor beginners is een artikel met handige tips voor de onervaren sporter. Als nieuweling in de sportschool/gym is het vaak lastig om zelf je draai te gaan vinden in de sportschool. Zeker als je om je heen kijkt en iedereen lijkt van alles te weten hoe het werkt, terwijl jij geen idee hebt waar je moet beginnen. Lees daarom hier verschillende tips waar je rekening mee moet houden als beginner!

Tip 1: Begin je training met een warming-up.

Aan het begin van je training is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je spieren warm worden voordat je verder gaat met trainen. De makkelijkste manier voor een warming-up is een cardio apparaat. Met een crosstrainer, loopband of roeiapparaat zorg je er gelijk voor dat hele lichaam warm wordt. Een fiets geeft wat meer nadruk op het onderlichaam. Een warming-up doe je ongeveer 8-10 minuten.

Je kunt als je geen cardio wilt doen, kun je warming-up ook uitvoeren met gewichten. Pak hiervoor hele lichte gewichten en gebruik deze voor de spiergroep die je wilt gaan trainen. Maak gerust meer als 25 herhalingen en doe dit voor een paar verschillende oefeningen, voordat je met de rest van je training start.

Tip 2: Probeer al je spiergroepen te trainen.

Het is belangrijk met je training om alle spiergroepen te trainen. Afhankelijk hoe vaak jij in de week gaat trainen, train je alle spieren in 1 training of moet het verdeeld worden verschillende trainingen. Als je 1 a 2 keer in de week traint dan is het wijs om beide trainingen een full body work-out te pakken. Bij 3 of meer keer in de week is het wijs om dit te verdelen over 2 trainingen. Wil jij elke dag trainen, dan kun je de indeling maken op basis van verschillende spiergroepen.

De indeling van deze training is belangrijk omdat je lichaam tijd nodig heeft om te herstellen. Maar naast het herstellen is te lang wachten met opnieuw te trainen negatief voor je progressie (vooruitgang). Voor een goed effect is het belangrijk om je spieren minimaal 2 dagen en maximaal 5 dagen rust te geven.

Tip 3: Start met het trainen van spieruithoudingsvermogen.

Spieruithoudingsvermogen houd in dat je je spieren met een bepaalde oefening lang vol kunnen houden. Met spieruithoudingsvermogen train je met een lichter gewicht en doe je tussen de 12 en 20 herhalingen per set. Als je op deze manier je krachttraining start dan geef je je lichaam de kans om zich aan te passen. Met het trainen van spieruithoudingsvermogen zorg je ervoor dat je spieren wennen aan de belasting en de banden , pezen en botten versterken (belangrijk om blessures te voorkomen). Ga pas na de eerste 2 a 3 maanden over op iets zwaardere training.

Tip 4: Blijf voldoende water drinken tijdens je training.

Je lichaam bestaat voor ongeveer 70% uit vocht. Hierdoor is het sowieso altijd belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen. Met je training verlies je door middel van zweet een hoop vocht. Dit is nodig om weer aan te vullen door gewoon simpelweg water te drinken.

Fitness tips voor beginners tip 4:  Blijf voldoende water drinken tijdens je training.

Tip 5: Zorg dat je consequent blijft trainen.

Om het trainen vol te houden is het belangrijk om een ritme aan te houden wat je daadwerkelijk vol kan houden. Als jij begint met trainen je wilt elke dag gaan, dan is dit op lange termijn waarschijnlijk niet realistisch om vol te houden. Iedereen heeft het tegenwoordig maar druk en weinig tijd. Je kunt beter beginnen met 2 a 3 vaste dagen in de week en als je dit langere tijd vol houd er een dag (en later dagen) extra bij te plannen.

Plan je dagen en tijden dat je wilt gaan trainen van te voren in. Dit maakt het makkelijker om daadwerkelijk te gaan en je stelt je er zo ook van te voren op in. Plan al je sociale bezigheden om deze trainingen heen, zodat je geen excuses krijgt om je training af te zeggen!

Tip 6: Doe je eigen ding en let niet teveel op anderen.

Het kan in de sportschool motiverend of juist niet motiverend werken om op andere mensen te letten. Het kan motiverend werken als je dingen om je heen ziet en bedenkt dat jij hetzelfde ook wilt bereiken. Als andere mensen iets kunnen bereiken dan lukt jou dit ook. Maar daarintegen kan het dus ook demotiverend werken als je ziet dat een ander al een stuk verder is met trainen dan dat jij bent. Laat je daardoor niet op de kop zitten, en bedenk dat ook diegene ergens ooit heeft moeten beginnen! Een resultaat krijg je na langere tijd consequent vol houden en niet van maar 1 training.

Tip 7: Voorkom blessures.

Blessures voorkomen is natuurlijk enorm belangrijk. Het belangrijkste om ervoor te zorgen dat jij geen blessures op loopt is het uitvoeren van de juiste techniek met verschillende oefeningen. Vraag in de sportschool om uitleg of kijk online op YouTube naar filmpjes waarin de techniek wordt uitgelegd. Hier staan er echt meer dan genoeg van op.

Naast techniek is het ook belangrijk om niet gelijk te zwaar te gaan trainen. Je lichaam moet wennen aan bepaalde belasting. Hiervoor moet je je lichaam de tijd geven om zich hier op aan te passen. Dit heb ik verder ook omschreven in tip 3.

Tip 8: Train voor een doel.

Met een een doel voor ogen kan het makkelijker zijn om je training vol te houden. Je weet dan immers waarvoor je het doet. Als je dan een keer geen zin hebt in je training bedenk dan weer waarom je er eigenlijk mee gestart bent. Om een doel te bereiken moet je volhouden en niet opgeven.

Naast deze reden is er nog een reden dat het belangrijk is om een doel te hebben met trainen. Afhankelijk van je doel, deel jij je training in. Als jij wilt groeien en sterk worden dan zal je training gericht zijn op krachttraining en hypertrofie. Wil jij jou een enorme conditie opbouwen dan is je training gericht een veel cardio. Wil jij afvallen?! Dan is cardio prima, maar uiteindelijk krachttraining minstens net zo belangrijk.

Ik hoop dat je wat aan deze fitness tips voor beginners hebt en alvast veel plezier met trainen!

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *