De effecten van krachttraining voor mannen en vrouwen

De effecten van krachttraining voor mannen en vrouwen
De effecten van krachttraining voor mannen en vrouwen. Food and Fitness.

Als je aan krachttraining denkt, denken veel mensen toch wel aan de gespierde lichamen. Met name gespierde mannen. Vooral veel vrouwen schrikken toch nog steeds een beetje af om krachttraining te gaan doen. Alleen zijn de effecten van krachttraining voor mannen en vrouwen veel breder. Een gespierd uiterlijk hoeft niet altijd een uitgangspunt te zijn om krachttraining te gaan doen! 

In mijn ervaring zijn er tegenwoordig al een stuk meer vrouwen die aan krachttraining doen, dan bijna 10 jaar geleden. Rond die tijd ben ik zelf begonnen met krachttraining te gaan doen. Simpel omdat ik meer plezier had in het doen van krachttraining, dan in het trainen van cardio. Nu, bijna 10 jaar verder, ben ik lang niet meer één van de weinige vrouwen die aan krachttraining in de sportschool doet.  

De effecten van krachttraining voor mannen en vrouwen zijn nog zoveel breder dan alleen gespierd worden. Hier kom ik zo meteen in mijn artikel op terug. Om een breder beeld over de effecten van krachttraining te hebben, is het handig om alvast de functie van spieren te weten.  

Wat is de functie van een spier? 

Voor het doen van krachttraining is het ook wel belangrijk om te weten wat nou de functie van je spier eigenlijk is. Met krachttraining ga je namelijk je spieren activeren.  

Wat de functie is van een spier sta je eigenlijk misschien net even wat minder bij stil. Veel mensen denken niet verder dan het uiterlijk. Je hebt natuurlijk niet voor niks spieren en het heeft ook redenen waarom het belangrijk is om gewoon sterke spieren te hebben. Of je nou man of vrouw bent maakt in dit geval niet uit.  

Spieren hebben de volgende functies: 

  • Spieren en pezen zorgen er namelijk voor dat al je botten op de juiste plaats zitten. Zonder spieren zou je lichaam een los hoopje botten zijn om het even simpel te bekijken.  
  • Spieren en pezen zorgen er ook voor dat je botten ten opzichte van elkaar op de juiste manier kunnen bewegen. Door spieren aan te spannen kan jij überhaupt bewegen. Met spieren aanspannen verkort je eigenlijk de spier, waardoor een beweging mogelijk wordt.
  • Spieren zorgen (samen met wat vet) ook voor bescherming aan organen. Denk maar aan je buikspieren. Hier zitten geen extra ribben voor extra bescherming. Je lichaam moet het redden met wat vet en je spieren. Zonder die spieren zou het allemaal maar zwak zijn en je organen zouden er heel erg kwetsbaar bij liggen.  

Waarom vrouwen niet zomaar gespierd worden van krachttraining 

Een grote misvatting is namelijk dat als vrouwen krachttraining doen, ze sowieso gespierd worden. En dat wordt door veel mensen niet als vrouwelijk gezien. Nou kan ik je gelijk uit deze droomwereld helpen. Vrouwen worden niet zomaar extreem gespierd van krachttraining doen.  

Dit komt namelijk simpel door het verschil in het testosteron niveau tussen mannen en vrouwen. Omdat mannen een veel grotere hoeveelheid testosteron aanmaken, wordt spiergroei sneller bevorderd. Dit is nou eenmaal hoe het werkt.  

Helaas voor de vrouwen die wel graag net even wat strakker eruit willen zien. Dit kost voor een vrouw nou eenmaal net wat meer moeite en inzet dan voor een man.  

Voor de vrouwen die (net als ik) gewoon van krachttraining houden, maar juist niet het extreme willen bereiken is dit goed nieuws. Met 3 a 4 keer in de week krachttraining ga jij als vrouw er nooit uit zien als bodybuilder. Tenzij je testosteron gaat spuiten, maar dit zal ik je nooit adviseren! 

De effecten van krachttraining voor mannen en vrouwen. Food and Fitness.

Andere effecten van krachttraining voor man en vrouw

Naast het gespierder worden, zijn er nog veel meer positieve effecten voor mannen en vrouwen door het doen krachttraining. Het zorgt namelijk ook voor het volgende: 

  • Een verbeterde doorbloeding van de spieren. 
  • Het helpt mee in de vetverbranding. 
  • Botten worden sterker. 
  • Spieren en pezen worden sterker. 
  • Samenwerking tussen spieren en zenuwen worden verbeterd. 
  • Ook de samenwerking tussen spieren onderling wordt verbeterd. 

Hoe deel ik mijn krachttraining in? 

Zoals je nu hebt gelezen gaat krachttraining een stukje verder dan alleen gespierd worden. Ik zou iedereen, man en vrouw, adviseren om gewoon wat krachtoefeningen te doen. Met alle zittende banen, met de auto naar het werk, het tv kijken en veel op social media zitten, kan het absoluut geen kwaad om wat extra beweging en ook krachttraining aan je ritme toe te voegen.  

Hoe je je krachttraining in gaat delen is een beetje aan jezelf. In sportscholen zou je een schema voor je laten kunnen maken. Of een personal trainer inhuren. Dit is natuurlijk wel een wat duurdere optie.  

De effecten van krachttraining voor mannen en vrouwen. Food and Fitness.

Bootcamps en de crossfit zouden ook goede opties zijn.  

Mijn advies is om voor alle spiergroepen wat krachttraining mee te pakken. Uiteindelijk werkt heel je lichaam samen en alles helpt elkaar mee om vooruit te komen. Zoals je eerder hebt gelezen gaat het dus niet alleen maar om gespierder eruit te zien.  

Ga jij bijvoorbeeld 3 x per week trainen dan is het mooi om in die 3x elke spiergroep een keer mee te pakken. Een indeling zou dan kunnen zijn: 

  1. Borst, triceps en schouders 
  2. Benen, billen en buik 
  3. Rug en biceps 

Vergeet nooit om met je krachttraining ook gewoon de cardio mee te pakken. Deze is belangrijk als warming-up en cooling-down. Het kan ook absoluut geen kwaad om een gecombineerde training te maken van krachttraining en cardio.  

Ideaal met krachttraining is om binnen 5 dagen een spiergroep weer opnieuw te trainen. Je lichaam werkt namelijk als volgende:
Je doet je training. De 2 dagen na je training is je lichaam zich aan het herstellen en aanpassen. Daarna kan de spier opnieuw belast worden. Na 5 dagen geen activatie, gaat je lichaam weer afbouwen wat je op hebt gebouwd. Je lichaam houdt dan uiteindelijk alleen een bepaalde basiskracht over, wat jouw lichaam nodig heeft met het dagelijkse leven.  

Ga niet de fout in om als vrouw alleen maar de benen en de billen te trainen. Je hele lichaam zou een prioriteit moeten zijn. En ga als man niet de fout in door alleen je bovenlichaam te trainen. Ook in dit geval, je hele lichaam zou prioriteit moeten hebben. Alles werkt samen!

Tips om te beginnen met krachttraining 

Als je nu voor het eerst gaat beginnen met krachttraining adviseer ik om met simpele oefeningen te beginnen. In de sportschool is de makkelijkste manier om met je training op apparaten te beginnen. Dit omdat je lichaam dan kan wennen aan de belasting op de spieren en pezen. Met losse oefeningen moet je lichaam ook gaan corrigeren. Dit heb je niet als je op apparaten je training doet.  

Een volgende stap zou zijn om losse oefeningen toe te gaan voegen in je training. Begin dan ook eerst met simpele losse oefeningen voordat je ingewikkelde oefeningen gaat proberen. Dit zeg ik vooral omdat het belangrijk is om blessures te voorkomen. Om dus de blessures te voorkomen is belangrijk om met het volgende, rekening te houden: 

  • Voor de beginners: Start je krachttraining op apparaten. 
  • Zorg ten alle tijde voor een juiste uitvoering van de oefening. 
  • Bouw je gewicht pas op als een oefening 100% goed gaat.
  • Laat je lichaam een maand of 3 wennen, voor je echt zwaarder gaat trainen. Bouw het langzaam op.  

Heb je geen zin om naar de sportschool te gaan, maar wil je liever thuis aan de slag?! Dit kan natuurlijk ook. Als je je hierin gaat verdiepen, word je steeds creatiever om thuis oefeningen te doen. Als je thuis aan de slag wilt met krachttraining, is het wijs om ook weer simpel te beginnen.  

Begin met oefeningen zonder dat je een gewicht gebruikt. Oefen voor de spiegel zodat je zelf ook kan zien wat je doet. Je kunt jezelf ook corrigeren voor de spiegel als er iets niet helemaal lekker gaat. Schaf een paar lichte gewichtjes aan. Die kunnen voor bepaalde oefeningen erg van pas komen. Ga met losse oefeningen eerst zorgen dat je meer herhaling vol houdt en daarna pas zwaarder trainen.  

Wil jij meer leren en aan de slag gaan om een gespierd lichaam te krijgen? Dan zou het spiermassa protocol iets voor jou kunnen zijn!

De effecten van krachttraining voor mannen en vrouwen. Food and Fitness.

Starten! 

Zoals je nu hebt gelezen zijn de effecten van krachttraining breder dan alleen een gespierd uiterlijk. Iedereen kan nu met krachttraining beginnen!

Om een ritme met trainen vol te houden, kan het handig zijn om hier vaste momenten voor in te lasten. Dit zorgt ervoor dat je er wat minder over na denkt en niet telkens gaat uitstellen. Uiteindelijk als je het vol houdt, zul je merken dat je extra energie krijgt door het trainen. Je voelt je beter, het is goed voor je gezondheid en het is goed om je hoofd te legen!  

Om het vol te houden, is belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt. Waar je energie uit haalt. Kies daarom de optie uit die het beste bij jou past. Thuis aan slag? Sportschool? Bootcamps? Crossfit? Personal training? Wat spreekt jou het meeste aan?  

Kies het gene uit wat je het meeste aan spreekt. Begin ermee, vandaag nog of morgen! Hou het vol en geef niet op!  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *