Aankomen in spiermassa

Als je wilt aankomen, betekent dat in de sportwereld vaak aankomen in spiermassa. Daarnaast kan het natuurlijk ook zo zijn dat je moet aankomen omdat je ondergewicht hebt. Dan is het nodig om ook in vet aan te komen.

Om aan te komen in spiermassa zijn een aantal dingen belangrijk. De basis om aan te komen in spiermassa is het doen van de juiste krachttraining. Zonder krachttraining en zware belasting zullen je spieren niet gaan groeien. Je spieren passen zich namelijk aan naar wat je doet. De krachttraining zal voornamelijk bestaan uit wat zwaardere training met setjes tot maximaal 10 herhalingen. Je houding is hierbij belangrijk om de juiste spiergroep aan te spreken.

krachttraining - aankomen in spiermassa
Krachttraining met kettlebell

Naast krachttraining is het belangrijk dat je voeding op orde is. Je spieren hebben de juiste voedingsstoffen nodig om te kunnen herstellen. Dit gaat met name om de hoeveelheid eiwitten. Eiwitten zijn de essentiële bouwstoffen voor de spieren. Verder is het belangrijk om gezonde voeding te eten. Met junkfood zul je minder snel resultaten bereiken. Gezonde voeding zorgt er ook voor dat je energieker blijft en daarmee meer energie hebt om het maximale uit je training te halen.

Naast voeding en training is er nog iets belangrijk wat veel mensen over het hoofd zien. Dit is je nachtrust. ’s Nachts krijgen je spieren rust en kunnen ze gaan herstellen. De meeste spiergroei heb je tijdens je rust. Je lichaam is dan bezig met het herstelproces. Ook is rust belangrijk om genoeg energie te hebben voor je training.

Als je dus wilt aankomen in spiermassa zijn de belangrijkste punten:

  • Het doen van voldoende en goede krachttraining.
  • Gezonde voeding met genoeg eiwitten.
  • Een goede nachtrust.

Artikelen over aankomen

Spiermassa protocol voor mannen
Proteïnerijke recepten pakket
Eiwitrijke recepten kookpakket
9 tips om zoveel mogelijk spiermassa op te bouwen
Spiermassa vs spierkracht

Plaats een reactie