10 makkelijke eetwissels!

10 makkelijke eetwissels!

Het maken van een eetwissels is een makkelijke manier om gezonder te gaan eten. Je vervangt simpelweg iets ongezonds voor een gezondere variant. Met een eetwissel is het ideaal dat je niet gelijk minder hoeft te eten. Met deze 10 makkelijke eetwissels geef ik jou een idee wat jij aan zou kunnen passen. Sommige wissels spreken misschien dan wel een beetje voor zich, maar in veel situaties is dit toch nog steeds iets wat aangepast zou kunnen worden!

Gezondere voeding is belangrijk om genoeg vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen binnen te krijgen. Een eetwissel zorgt er dan ook voor dat je een gezonde keuze maakt aan voeding. Gezonde voeding is niet alleen belangrijk om overgewicht te voorkomen, maar ook enorm belangrijk om je lichaam gezond te houden. Gezond eten kan de kans op verschillende nare ziektes, zoals kanker en hart- en vaatziekten enorm verlagen. Alleen dat zou al genoeg reden moeten zijn om gezond te gaan eten.

Eetwissels en afvallen

Het maken van een eetwissel kan er ook voor zorgen dat je makkelijker gewicht verliest. Niet omdat je minder gaat eten, maar omdat je gezonder gaat eten. In gezond eten zit vaak een stuk minder calorieën, dan in ongezond eten.

Je kunt je vast voorstellen dat als je ieder dag water drinkt in plaats van sap dat je hiermee een stuk minder calorieën binnen krijgt. Of dat als je groente eet in plaats van een half brood per dag, dat dit aanzienlijk in calorieën scheelt. En minder calorieën is heel erg belangrijk als jij gewicht wilt verliezen. Optie nummer twee is heel erg veel gaan bewegen en sporten, wat ook supergoed is. Maar een groot deel van je gewicht en vetpercentage wordt bepaald door wat jij aan voeding binnen krijgt.

voeding is bepalend voor je gewicht

De 10 makkelijke eetwissels met voorbeelden.

1. Vervang sapjes en alcohol voor water, koffie of thee.

  • Koffie in plaats van energie drank of alcohol.
  • Water in plaats sapjes.
  • Maak een verse fruit smoothie in plaats van pakken met fruitsap.

2. Eet volkoren granen in plaats van wit meel.

  • Bruin brood in plaats van wit brood.
  • Volkoren wraps in plaats van gewone wraps.
  • Volkoren pasta in plaats van tarwepasta.

3. Maak zelf een verse soep met veel groente in plaats de kant-en-klare blikken en zakken soep.

  • Maak soep met verse tomaten in plaats van uit blik.
  • Eet een verse groente soep met veel verse groente.
  • Probeer eens een verse broccoli soep of pompoensoep. Deze zijn vrij makkelijk om te maken.

4. Ga voor de extra pure chocolade in plaats van witte en melkchocolade.

pure chocoladereep
  • Neem pure chocolade in plaats van witte chocolade.
  • Eet extra pure chocolade in plaats van melkchocolade.
  • Neem de meest pure chocolade dit je lekker vind, in plaats van andere chocolade.

5. Neem eens rauwe noten in plaats van chips.

  • Eet rauwe ongebrande cashewnoten in plaats van de gebrande en gezouten variant.
  • Neem in plaats van chips een handje gemixte rauwe noten.
  • Eet rauwe noten in plaats van chocoladepinda’s en dergelijke.

6. Maak van groente de basis van je maaltijd in plaats van brood, pasta of aardappels.

  • Neem eens een boterham gezond met sla, komkommer en tomaat in plaats van brood met (varkens)vleeswaren.
  • Maak de basis van je pasta (spaghetti) van courgette.
  • Gebruik eens zilvervlies rijst in plaats van aardappels.

7. Eet vis of kip in plaats van varkensvlees.

  • Gebruik kipfilet in plaats van half-om-half gehakt.
  • Vervang een slavink voor een kippenpoot.
  • Eet een lekker stukje zalm of kabeljauw bij je groente met rijst.

8. Gebruik verse kruiden door je maaltijd in plaats van kant-en-klare pakjes kruiden en sausjes.

  • Maak gestoomde groente klaar met bijvoorbeeld tijm, oregano of een mix van provencaalse kruiden.
  • Garneer een salade met verse peterselie of basilicum in plaats van de kant-en-klare salade dressing.
  • Gebruik verse knoflook, peper en zout (en nog meer kruiden) om een verse soep op smaak te brengen.

9. Stop met het eten van toetjes! Als je iets zoets wil na het eten, voldoet een stukje fruit ook.

  • Neem 1 blokje (extra) pure chocolade in plaats van een chocolade toetje.
  • Eet wat verse ananas in plaats van verschillende vla soorten.
  • Eet wat druiven in plaats van een ander toetje.

10. Vervang een ongezonde snack voor een stuk fruit.

  • Neem een banaan in plaats van ontbijtkoek.
  • Eet een appel in plaats van fruitrepen.
  • Neem een fruitsalade in plaats van snoep.
Broodje hamburger versus appel

Nog meer voorbeelden?!

Met deze 10 eetwissels heb ik je nu 30 voorbeelden gegeven over wat je aan zou kunnen passen in je voedingspatroon. Naast deze voorbeelden zijn er natuurlijk nog veel meer eetwissels te bedenken. Maar met deze voorbeelden kun al een goede start maken om gezonder te gaan eten!

Wil je nog meer voorbeelden en inspiratie voor het maken van een eetwissel? Het Nederlands voedingscentrum geeft je ook verschillende voorbeelden. Bekijk deze hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *